​Pressvisning Konstfacks designade källsorteringskärl

Kan man med hjälp av design kan göra det enklare att sopsortera i offentliga miljöer? Som en del av Konstfacks vårutställning invigs på torsdag den 12 maj kl 9.30 en vanlig källsorteringsmodul som designats om för att få fler stockholmare att återvinna.

Ibland är det långt mellan tanke och handling, särskilt när det kommer till aktiviteter som sopsortering. Hur kan så många säga sig tycka att återvinning är viktigt, när de samtidigt inte återvinner? Är det för krångligt att återvinna? Skulle fler stockholmare återvinna om det var tydligare?

Konstfacksstudenten Emelie Forsmark har i sitt examensarbete utforskat om man med hjälp av design kan göra det enklare att sopsortera i offentliga miljöer. Genom studier och workshops har hon kommit fram till att det kan vara en fördel om användaren ser en likhet mellan kärlet och skräpet som ska slängas.

Stockholms stad – som uppmuntrar till den här typen av initiativ och samarbetar med högskolor – har hyrt källsorteringsmoduler som eleven formgivit olika designer på. Elevens egendesignade källsorteringsstation i papp visas inne på Konstfack medan modulen som klarar utomhusklimat förhandsvisas utanför. Efter utställningen kommer modulen att placeras ut i Stockholm

Datum: torsdag 12 maj

Tid: kl 9.30 (övriga pressvisningen börjar kl 10.00)

Plats: Telefonplan, LM Ericssons väg 14, samling vid receptionen.

Deltagare: EmilieForsmark, student på Konstfack; Susanne Helgeson, pressansvarig Konstfack; Jessica Jormtun, ordförande stadsdelsnämnden Hägersten-Liljeholmen och trafikborgarrådet Daniel Helldén samt representanter för Trafikkontoret i Stockholms stad.

Pressinbjudan övriga vårutställningen på Konstfack: https://www.konstfack.se/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/2016/Konstfacks-varutstallning-2016/

Föranmäl gärna deltagande i förväg till mattias.bengtsson.bystrom@stockholm.se

• trafik
  • miljö