Vinnarna av S:t Julianpriset 2015 är utsedda

Det var glädje och stora leenden när S:t Julianpriset delades ut för åttonde året i rad. Priset delas varje år ut på Internationella funktionshinderdagen den 3 december i Kulturhuset. Fyra priser delas ut i olika kategorier och är Stockholms stads pris för att belöna arbete som görs för att inkludera människor med funktionsnedsättning i samhället. Prisutdelare var socialborgarråd Åsa Lindhagen (MP).

— Tillgänglighet för alla är en fråga om mänskliga rättigheter, och därför är jag oerhört glad över att vi idag kan visa upp så goda exempel på bra tillgänglighetsarbete. Stockholms ska vara en inkluderande stad och alla människor i Stockholm ska ha lika möjligheter att skapa sig ett gott liv, säger Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd i Stockholms stad och prisutdelare för S:t Julianpriset.

Priset går till företag och verksamheter i Stockholm som arbetar medvetet med att förbättra förutsättningarna för personer med funktionsnedsättning i samhället. Pristagarna utses av en jury som består av Kommunstyrelsens råd för funktionshinderfrågor.

Vinnarna 2015 är:

Kategori Tillgänglighet: Skansen

Skansen har utvecklat ett strukturerat arbetssätt för att förbättra tillgängligheten till och i olika miljöer. Skansen jobbar trots den utmanande miljön på ett föredömligt sätt med att bygga och testa olika provisorium.

Kategori Tillgänglig information och kommunikation: SF-biograferna

SF-bio som är Sveriges största biografkedja textar sedan december 2014 alla föreställningar oavsett språk. Textningen har öppnat möjligheten för en hel grupp människor att gå på bio utan att vara hänvisade till enstaka föreställningar. SF-bios beslut att texta alla filmer har dessutom fått efterföljare bland andra biografer.

Kategori Delaktighet: Eolshälls 4H-Gård

På Eolshälls 4H-Gård finns ett tydligt engagemang i allas delaktighet. Personer med funktionsnedsättning ingår i gårdens ordinarie verksamhet tillsammans med andra. Individuellt anpassade aktiviteter förekommer enligt önskemål. Verksamhetens s.k. mini- och juniorledare har en naturlig del av arbetsuppgifterna på gården att stödja alla deltagare oberoende funktionsförmåga.

Kategori Arbetsgivaregenskaper: Stockholm Vatten

Stockholm Vatten tar fortlöpande emot nya praktikanter i syfte att rekrytera nya medarbetare med målsättningen att erbjuda en tillsvidareanställning med lön enligt ordinarie lönetrappa.

Arbetssättet att anställa personer med funktionsnedsättning är förankrat i hela företaget från VD ner till handledare som är engagerade med gott bemötande och positiv människosyn.

• åsa lindhagen
  • socialborgarråd
  • tillgänglighet
  • st julian