ZOO COLLECTIVE, Cajsa von Zeipel vs. Carl Milles

Cajsa von Zeipel har under de senaste åren invaderat den svenska konstscenen med sin flock av tonårstjejer. I Stockholm har vi sett den utmanande skulpturen Pretty Vacant utanför MOOD-gallerian och Göteborgs Konstmuseum har köpt in Seconds in Ecstasy till den permanenta samlingen där den ses tillsammans med bl.a. verk av Carl Milles. I konstnärshemmet på Millesgården möts nu von Zeipels långsmala lättklädda monumentalskulpturer och Milles klassicerande gipser. Ett möte som skapar gnistor! Vi väntar med spänning!

"Hästsvans, bockhovar och horn i pannan vs. hästsvans, platåskor och skitattityd.

Figurativ skulptur, vit yta, långsmalt ideal. Vad har hänt med den svenska gipsen på 100 år?

Zoo Collective flyttar in i Carl Milles ateljé, primärt för att retas, snickesnacka och få ner Milles på alla fyra. Carl Milles fascination för grekisk mytologi resulterade i ett betydande antal skulpturer, föreställande mytologiska väsen där gränsen mellan människa och djur suddats ut. Milles är långt ifrån ensam om detta. Zoo Collective rider vidare på den starka traditionen inom historien att använda djurriket som verktyg för att exemplifiera mänskliga psykiska egenskaper.

Mötet med Milles verk kommer att vara den tredje gången som jag förhåller mig till en historisk samling. Första gången var i Nikehallen på Konstakademien där Seconds in Ecstasy presenterades - en jättelik strippa som utmanade Nike med sina långa ving-liknande ben som parerade Nikes huvudlösa hals.

Andra gången på Göteborgs Konstmuseum, där verket Runkballe visades i Sergelgången medan den klassiska samlingen var övertäckt med vita draperingsskynken i installationen Shy."

Cajsa von Zeipel 2014-12-17

Öppningen den 21a februari kommer även vara releasen av boken PRO-ANATOMY, von Zeipels första bok som tar avstamp från hur en fascination och besatthet av kroppen framkallade ett intresse för skulptur, med material från 2007- 2014.

Cajsa von Zeipel, född 1983 i Göteborg.

Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm samt Städelschule i Frankfurt.

Flertalet separat- och samlingsutställningar i Sverige och utomlands. MER OM KONSTNÄREN.