FULLSPÄCKAD VÅR & SOMMAR PÅ MILLESGÅRDEN

POMPEJI       20 SEPTEMBER 2014 – 18 MAJ 2015

Missa inte detta unika tillfälle att se originalföremål från den romerska staden Pompeji. I Millesgårdens konsthall har vi byggt upp en miljö där man förmedlar känslan av att stiga in i den pompejanske bankiren Caecilius Iucundus hem. Utöver skulptur, fresker och andra föremål återskapar en 3D film en av de fantastiska villor som förstördes av vulkanen Vesuvius utbrott den ödesdigra dagen 79 AD.

CAJSA VON ZEIPEL      21 FEBRUARI – 22 MARS 2015

I Stockholm har vi sett konstnären Cajsa von Zeipels skulptur Pretty Vacant utanför MOOD-gallerian och Göteborgs Konstmuseum har köpt in Seconds in Extacy till den permanenta samlingen där den ses tillsammans med bl.a. verk av Carl Milles. I konstnärshemmet på Millesgården möts nu von Zeipels långsmala lättklädda monumentalskulpturer och Milles klassicerande gipser. Ett möte som skapar gnistor!

50 000 VILDA VÅRLÖKAR     APRIL – MAJ 2015

Tre av Stockholms mest omtyckta platser: Millesgården, Rosendals Trädgård och Prins Eugens Waldemarsudde visar våren 2015 en gemensam satsning på vårlökar i park och trädgård. Totalt har trädgårdsmästarna planterat 50 000 lökar! I Millesgårdens skulpturpark möter vi bland annat ett hav av narcisser, kejsarkronor och stäppliljor utformade av landskapsarkitekt Ulf Nordfjell och trädgårdsmästare Maja Stjernberg. Framför Annes hus på Nedre terrassen arrangeras en löktrappa, med tidiga vårlökar som krokus, iris och pärlhyacinter, allt odlat i krukor.

ÄLSKADE BLOMMOR      30 MAJ – 30 AUGUSTI 2015

Under sommaren 2015 visar Millesgården en egenproducerad utställning med titeln ÄLSKADE BLOMMOR. Med nedslag i konsthistorien, från holländskt 1600-tal till idag, förstärker utställningen upplevelsen av Millesgården i sommarskrud. Buketter, planteringar och blomsterarrangemang i form av måleri, foto och videokonst visar hur blommor kan förmedla allt från lust och njutning till död och förgänglighet. Utställningens texter är skrivna av den välrenommerade författaren, journalisten och fotografen Karin Berglund.

PRIVAT VISNING

Boka en privat visning av Millesgårdens skulpturpark och konstnärshem eller av utställningen Pompeji i Konsthallen! För priser och bokningsformulär: Klicka här.

ALLMÄN VISNING AV UTSTÄLLNINGEN POMPEJI

Tisdagar, onsdagar och torsdagar 13:15 hålls allmänna visningar av utställningen Pompeji i Konsthallen. De ingår i entrépriset och förbokas ej. Gäller enskilda besökare. Kommer man i grupp bokar man en privat visning enligt ovan.

GALLERY MILLES

Stiftelsen Millesgården har rättigheterna att sälja Carl Milles skulpturer i begränsad upplaga. Kom på en exklusiv visning och få en fördjupning av ett urval av Carl Milles skulpturer. Endast förbokning.

Kontakt: Mikael Karlsson: mikael.karlsson@millesgarden.se Tel: +46 (0) 708 72 47 72

ÖPPETTIDER 2015

SOMMARSÄSONG 1/5 - 30/9:                                        VINTERSÄSONG 1/10 – 30/4:

Dagligen 11-17                                                               Tis-sön 11-17

vxl 08-446 75 90

info@millesgarden.se

Herserudsvägen 32, Lidingö

Bilder ovan:

Olga Milles, Vallmo. Olja på duk, 1890-tal.

Ulf Nordfjell. Akvarell, 2014

Satyr och backant. Fresk från 100-talet AD. Foto: Hans Thorwid