GUSTAF TENGGREN - FOLKSAGOR & DISNEY Välkommen till pressvisning torsdag 20 februari kl 14:00

Utställningen på Millesgården består av cirka 150 konstverk av Gustaf Tenggren, från privata samlingar och museer, och inkluderar teckningar och grafik producerade för Walt Disney och andra uppdragsgivare, samt målningar och teckningar skapade som fri konst. Syftet med utställningen är att visa bredden på Tenggrens konstnärskap genom åren, från begynnelsen som konststudent 1914 till illustrationerna till barnbokserien Golden Books från 1960-talet. Den viktigaste perioden för att förstå Gustaf Tenggrens storhet som konstnär är tiden hos Disney från 1936 och framåt. Bland Tenggrens originalverk från den här tiden märks Disneyklassiker som Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Fantasia och Bambi. Med utgångspunkt i Disneyåren grenar utställningen sig ut bakåt i tiden till det glada 1920-talet och framåt till 1940- och 1960-talen och belyser utvecklingen av den amerikanska illustrationstraditionen där Gustaf Tenggren spelade en oerhört viktig roll. Utställningen är också tänkt att innehålla en sagomiljö och scenografi.

Om Gustaf Tenggren: Illustratören Gustaf Tenggren (1896-1970) är en av få svenska konstnärer som under 1900-talet gjorde sig ett namn i USA. Han började sin konstnärsbana i Sverige och hade sedan en över 50 år lång karriär i USA och var starkt förknippad med utvecklingen av den amerikanska illustrationskonsten. Tenggren flyttade till USA i 1920 och en inledde en framgångsrik karriär som tecknare i New York. Med sin bakgrund som illustratör av tyska och nordiska sagor blev han snart anlitad för att illustrera barnböcker, vilket han fortsatte med under hela sin karriär. Tenggren återvände aldrig till Sverige ens på besök utan bodde i USA resten av sitt liv. Gustaf Tenggren var nästan bortglömd i hemlandet trots att många av de böcker han illustrerade gavs ut i Sverige.

• måleri
  • konstnärshem