Konsten åt folket

Konsten åt Folket
21 oktober 2006 – 14 januari 2007

Millesgården | Konsthallen

Millesgården visar i utställningen Konsten åt folket ett stort urval av Konsumentföreningen Stockholms konstsamlingar i samband med att föreningen fyller 90 år 2006.

De flesta verk återfinns idag i KFS kontorslokaler och förråd, vilket gör denna utställning, som speglar såväl 90 års inköp som produktion genom Bokkonsums insatser samt ett kooperativt kulturarv, än mer spännande och angelägen.

I likhet med bildinstitutioner har KFS en lång folkbildningstradition. Den kvinnliga pionjärföreningen Svenska Hem fusionerades 1917 med Konsumentföreningen Stockholm. Sedan dess har Ellen Keys och senare Gregor Paulssons tankar om vackrare hem varit viktiga för föreningen. En central idé har varit att sprida god konst till rimligt pris. Grafisk teknik, genom litografier, träsnitt och linoleumsnitt, var ett sätt att nå ut till bredare grupper.

Utställningen syftar till att genom representativa verk ur samlingen belysa samspelet mellan konsten, samhället, den kooperativa ideologin och dess praktiska verklighet. Vi möter en folkhemsideologi som både speglar en revolutionär pionjäranda och en traditionell syn på konst som estetiskt, utsmyckande objekt. På ett vis kan man säga att en tidens ”smak” avspeglas och flera av verken är sedan länge väl representerade i svenska hem.
utställningen visarer verk av Albin Amelin, Einar Jolin, Sigrid Wahlström, Lage Lindell m fl.

Kommentarer (0)