Alla spelar roll

Alla spelar roll

Sedan slutet av augusti förra året har Mimers kvartersvärdar fått en välkommen förstärkning i vardagsbestyren. På initiativ av Mimer och med stöd av Västerås stad arbetar en grupp delvis funktionshindrade med att utföra viktiga sysslor i källare och på gårdar.

– Vi hjälper till med allt möjligt, berättar Else-Britt Larsson Lind som är anställd av Västerås stad och arbetshandledare för gruppen. Sånt som behöver göras men som kanske inte alltid hinns med. Tulio Lopez fyller i:

– Vi tar bort skräp från källaren och bär bort grejer som kvartersvärdarna ställt undan, skriver upp om en lampa eller en dörr är trasig, smörjer gångjärn. Vi gör massor. Kvartersvärden Conny Johansson skrattar och säger:

– Ibland går det så fort att inte ens jag hinner med. Om vi ska rensa en källare så räcker det med att jag vänder ryggen till i en minut. Sen är det klart.

Den dagliga verksamheten i Mimers regi har två syften; dels att erbjuda meningsfulla uppgifter till de som annars kanske har svårt att hitta en lämplig sysselsättning och dels som lite extra service till Mimers hyresgäster. Dessutom har företaget en övergripande filosofi, nämligen att vi må alla vara olika som människor men vi behövs allihop.

– Det är bra för oss medarbetare och för våra hyresgäster att få en förståelse för att vi är olika som människor och att ”alla spelar roll”, säger Mimers hr- och kvalitetschef Wivecka Ljung. Att kunna erbjuda meningsfull sysselsättning och samtidigt ge våra hyresgäster lite guldkant.