Trädgårdsmästaren Annica skapar möjlighet till umgänge på Mimers gårdar.

Bra utemiljö inbjuder till umgänge

Mimer har två trädgårdsmästare som ser till att hyresgästerna trivs och kan njuta av sina gårdar. Rumslighet och tillgänglighet är viktigt, det ska finnas något för alla på gården. Under sommaren har arbeten gjorts på flera platser i Mimerkvarteren och de fortsätter under hela hösten.

Att utemiljön engagerar många vet Annica Svanbom Pettersson, en av Mimers trädgårdsmästare som verkligen brinner för sin uppgift.

– Vi får in många idéer och synpunkter i vår årliga kundenkät, säger Annica, en viktig del i vår kundkommunikation. Det kan handla om brist på sittplatser, dåliga grillar, risiga buskage eller otillräcklig belysning på gårdarna. Tillsammans går jag, områdeschefer och kvartersvärdar igenom alla synpunkter som kommer in via kundenkäten. Ibland ringer hyresgästerna upp mig för att diskutera sin utemiljö. Mitt mål är att skapa trivsel och förutsättningar för bra och hållbar skötsel.

Annica tittar närmare på alla åsikter och diskuterar sedan olika lösningar med områdescheferna. Ofta leder det till att hon gör ett förslag med skisser på vad som kan förbättras och sedan presenterar idéerna på ett bomöte.

– Många hyresgäster är väldigt engagerade, det gläder mig verkligen. Jag får ofta förslag på förändringar och förbättringar som passar på just den gården. Sedan ska arbetet budgeteras, så det tar lite tid innan förbättringarna kan påbörjas.

Under sommaren har många gårdar renoverats helt eller delvis, och Annicas skisser har blivit verklighet. Inbjudande och skötselvänligt är ledorden, liksom trygghet och inte minst tillgänglighet. Underlag vid lekplatser som fungerar att ta sig fram även med rullstol, möjligheter att baka sandkakor även om man inte kan sätta sig ner i sandlådan och bord som är rullstolsanpassade med mera är viktiga detaljer.

Det händer ofta att hyresgäster kommer fram och berättar för Annica att de har fått en bättre gemenskap i grannskapet tack vare upprustningar i utemiljön.

– Det gör mig lika glad varje gång, säger Annica med ett stort leende. Det är så himla roligt och ett bra kvitto på att vårt arbete är viktigt för hyresgästerna.