Mimer bygger!

Mimer bygger!

Att det råder bostadsbrist i Västerås är alla eniga om och vi vet att det är besvärligt för många att hitta en bostad. Det kommer dock att bli bättre på några års sikt; Mimer planerar att bygga cirka 1 200 nya hyresrätter de närmsta 5- 7 åren. Det kommer att gynna Västerås och bidra till stadens utveckling bland annat genom att det underlättar för företagen att rekrytera nya medarbetare till Västerås.

Just bygger vi 46 lägenheter på Viksäng och 62 lägenheter ska under året börja byggas på Vetterstorp. Vi har dessutom ett stort antal projekt under planering. På Öster Mälarstrand ska 55 lägenheter byggas i kvarteret Mesanseglet. Det blir högst troligen ett flerfamiljshus i trä. Det har länge varit en hög efterfrågan på tillgängliga lägenheter i Skiljebo och där kommer det att byggas cirka 90 lägenheter, i direkt anslutning till Skiljebo Centrum. För stadens räkning kommer vi att bygga till äldreboendet Vallonen i Skultuna.

Det finns fortfarande byggbar mark innanför Cityringen och vi vill bygga 100-150 lägenheter i kvarteret Hulte och Högne, på vardera sida om Kopparbergsvägen. Där har två arkitektkontor fått i uppdrag att ta fram varsitt förslag.

Vi planerar även för 60 bostäder på Vetterslund, kv Klippblocket, för 70 lägenheter på Malmaberg, kv Lindaren, och för 30-50 lägenheter på Skallberget, kv Orren.

Behovet av små bostäder, för ungdomar, studenter och ensamhushåll, är stor men det finns även en efterfrågan på större bostäder och därför projekteras även för 35-40 radhus och lägenheter på Vallby.

Vi har fler idéer på projekt varav 150-250 avser lägenheter innanför Cityringen och  200 lägenheter runt om i Västerås. Mer information kommer längre fram.

Under 2014 kommer Mimer att fortsätta arbetet med att söka byggbar mark. Allt tyder på att Västerås, som ligger mitt i den expansiva Stockholmsregionen, kommer fortsätta att växa.