Fredriksbergsparken, Västerås.

Hyresgästerna och Mimer har skapat den nya Fredriksbergsparken tillsammans

Under fredagen öppnade Fredriksbergsparken, en lummig och aktiv mötesplats för Fredriskbergsborna. Det är en aktivitetspark som skapats i dialog med hyresgästerna på området med stöd från Boverket. Här finns något för alla åldrar och intressen; utegym, balanslek, odlingsmöjligheter och grillplatser för att nämna några exempel.

Parken är placerad mellan Tornsvalegatan och Lövsångargatan. Det fanns tidigare ett välbesökt utomhusbad intill denna plats men efter att badet olyckligt brann ned sommaren 2017, är parken ett välkommet tillskott till områdets utemiljö.

I samtalen mellan hyresgästerna och Mimer om platsen, framkom att det viktigaste var att skapa en mötesplats där alla är välkomna. Efter intervjuer, enkäter och drop-in-dialog med hyresgäster i åldrarna 5-70 år på området, skapades en park för alla. Ledorden i arbetet har varit trygghet, tillgänglighet, gränsöverskridande möten, aktivitet, lekfullhet och användbar året runt.

- Det har varit ett fantastiskt arbete tillsammans med hyresgästerna och andra aktörer. Det är därför härligt att få öppna det som växt fram under den här tiden. Här ryms aktiviteter för äldre, yngre, de som vill motionera eller sitta still och njuta av grönska och blommor. Jag ser fram emot att parken nu fylls med liv, säger Peter Schlegel Erichsen, områdessamordnare på Mimer.

Då många är hemma så här i Coronatider kan tidpunkten för färdigställandet av denna park inte vara mer lämpligt. Det är viktigt att komma ut och fysiskt röra på sig. Parken är luftig och här finns ordentligt med utrymme så att man inte behöver trängas.

- Eftersom många deltagit i arbetet med parken hade det varit fint med en storslagen invigning men i dessa tider fick vi tänka om. Vi inviger och bjuder istället in till parken genom en film som vi skickat till hyresgästerna, säger Peter Schlegel Erichsen.

Utöver aktiviteterna i parken har det smugit sig in en symbol för den snart 100 åriga Mimer i form av en bänk formad som emojin 100. Mimer hade en önskan om att 100-årsjubileet skulle symboliseras av något fysiskt, besående, interaktivt och någon som angav just ”100”, i ett av bostadsområdena. Till detta anlitades Västeråskonstnären Tony Lorenzi.

- Mina tankar gick direkt till en förstorad version av 100-emojin som används som en komplimang när något är grymt, bra jobbat, fulländat eller hundraprocentigt genomfört. På så sätt passar den tidstypiska emojin, förutom att den lyder ”100”, som en komplimang till Mimers insats under 100 gångna år och fungerar samtidigt som en grupp bänkar att sitta på, säger Tony Lorenzi, konstnär.

____________________________________________________________________________

Mer fakta om Fredriksbergsparken

Parken innehåller flera olika delar med aktiviteter lämpade för alla åldrar. Här finns en stor luftig pergola med hammockar och långbord och intilliggande grillar. Bredvid pergolan finns Gröna Mimers odlingslådor, boulebana och soffor med tramppedaler i mark, vilket bland annat är lämpligt för äldre eller övriga med begränsade förutsättningar till annan träning.

En stor del av parken utgörs av lekredskap för både äldre- och yngre barn, som alla som lockar till olika typ av rörelse. Det finns bland annat gungor, klätterställning, balanslek och gungdjur. För personer med funktionsvariation finns tillgängliga lekredskap i form av gungor, karusell och studsmatta.

Ytterligare en del av parken utgörs av ett utegym där många olika övningar kan utföras. Det finns även en gagabollplan samt en stor inhägnad aktivitetsplan för exempelvis basket med trappbänkar intill för hejjarklacken.

Även konstfrämjandet har projekt igång i parken, bland annat med egenmålade odlingslådor, bord och fågelholkar. Så denna park har minst sagt mycket att erbjuda för många. Boendedialog för arbetet med parken har skett med hjälp av Urban Utveckling.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter