Åge och Energisparkampanj inom Mimer

Mimer i topp bland bostadsbolagen i Sverige på energieffektivisering

22,9 procent – så mycket har Bostads AB Mimer minskat sin energianvändningunder åtta år. Det innebär att bostadsföretaget toppar listan över de som hittills energieffektiviserat mest inom allmännyttans energiutmaning Skåneinitiativet.

2008 anslöt sig Bostads AB Mimer till SABO:s energiutmaning Skåneinitiativet med målet att, tillsammans med 104 andra allmännyttiga bostadsbolag, minska energianvändningen med 20 procent.

Färska siffror visar att målet snart tycks bli verklighet; mellan 2007 och 2015 har 105 allmännyttiga kommunala bostadsföretag gemensamt minska energiförbrukningen med 17 procent sedan starten. Mimer har genom åtgärder inom energieffektivisering redan slagit målet och har lyckats minska energiförbrukningen med hela 22,9 procent.

– Vi är glada att vårt arbete med att hitta nya sätt att effektivisera vår energianvändning har lönat sig så bra. Självklart är en minskning av energin viktig för miljön men det är lika viktigt att åtgärderna också ger våra hyresgäster en bättre inomhusmiljö. Framför allt får de jämnare temperatur och bättre luftkvalitet i sina lägenheter, säger Mikael Söderberg, tf vd för Bostads AB Mimer.

- Vi har investerat i modern styr- och reglerutrustning, bytt ut fläktar, gamla fönster och ersatt lysrör och glödlampor med LED. Vi har investerat ca 100 miljoner och ekonomiskt är det en bra investering eftersom vi sparar 20 miljoner årligen i lägre energikostnader, vilket på sikt är bra både för våra hyresgäster och för Mimer, säger Jan Norrström, sakkunnig energi på Mimer.

Kontaktperson:

Mikael Söderberg, tf vd Bostads AB Mimer 070-465 71 63

Fakta SABO-företagens Skåneinitiativ:

• De 105 anslutna bostadsföretag förvaltar tillsammans ca 400 000 lägenheter.
  • Målet är att de anslutna företagen tillsammans ska minska energianvändningen med 20 procent vid utgången av år 2016 jämfört med 2007.
  • Under 2015 förbrukade de ca 400 000 lägenheterna i snitt nästan 26 kWh mindre per kvadratmeter och år än vad de gjorde 2007
  • Därmed har bostadsbolagen tillsammans sparat vad som motsvarar energianvändning för 71 000 lägenheter (räknat att en lägenhet använder 12000 kWh per år i snitt och att företagen som deltar i Skåneinitiativet år 2015 använde 853 GWh mindre energi än vad de gjorde år 2007).
  • I kronor innebär det att energikostnaderna för alla bolag är 843 miljoner kronor lägre år 2015 än vad de skulle ha varit med 2007 års förbrukning.