Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén

Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén

I oktober inledde Mimer och Hyresgästföreningen de årliga hyresförhandlingarna men parterna har ännu inte kommit överens.

- Vi startade förhandlingarna tidigt i hopp om att kunna ge hyresgästerna besked innan årsskiftet men efter flertalet möten med gott förhandlingsklimat står vi fortfarande för långt ifrån varandra. Vi tar därför även i år hjälp av hyresmarknadskommittén som hjälper oss att komma i mål, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

Årets utgångpunkt för årsförhandlingarna är de samma som föregående år. Mimer vill framförallt kompensera för ökade kostnader samt skapa möjligheter till investeringar i nya bostäder. Vi ser inga större förändringar i de faktorer som påverkar Mimer från förra året. Det gör att de främsta skälen som motiverar en ökad hyra är desamma som förra året:

• Vi behöver kompensation för kostnadsökningar eftersom vi lever med samma villkor som privata företag och måste få betalt för de kostnadsökningar som sker i samhället.
  • Vi agerar på en expansiv ort och det kräver bland annat investeringar i form av nyproduktion.
  • Vi har de allra flesta åren sedan 2011 fått ett sämre utfall än de privata i årsförhandlingarna och ligger därför efter i hyresnivåerna.

- Grunderna för vårt yrkande och de yttre omständigheterna är väldigt lika som föregående år. Vi har i slutet av förhandlingen framfört att vi borde kunna träffa en lokal överenskommelse i paritet med vad hyresmarknadskommittén rekommenderade vid förra årets förhandling, vilket var 2,45 %. Tyvärr har vi inte lyckats komma överens om detta lokalt i Västerås utan vänder oss även i år till vårt tvistlösningsorgan, säger Mikael Källqvist.

Förhandlingarna med hyresgästföreningen har pågått sedan oktober men parterna står för långt ifrån varandra. Den hyresökning Mimer önskar är i samma nivå som förra årets resultat. För att komma i mål med förhandlingarna tar parterna även i år hjälp av Hyresmarknadskommittén som tittar på parternas argument och kommer tillbaka med ett medlingsbud. Hyreskommitténs arbete kan ta någon månad.

- Det är tråkigt att inte kunna ge våra hyresgäster ett besked om nästa års nya hyra. Det är just nu osäkert när vi kan ge ett besked till hyresgästerna men vi hoppas att vi får en snabb lösning, säger Mikael Källqvist.

Fakta om Hyresmarknadskommittén
De allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation, Allmännyttan, har en tvistlösningsfunktion som heter Hyresmarknadskommittén. Den består av representanter från Allmännyttan och Hyresgästföreningen. Hyresmarknadskommittén instiftades 1957.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter