Samir Mohamed, Trygghetsvärd på Mimer - Årets kulturbärare 2019

Samir Mohamed blev Årets Kulturbärare och Mimer en av Sveriges bästa arbetsplatser

Samir Mohamed, trygghetsvärd på Mimer blev under onsdagskvällen utsedd till Årets kulturbärare 2019. Och hans arbetsgivare hamnade bland topp tio gällande bästa arbetsplats i Sverige, för femte året i rad. Priserna delades ut av Great Place to Work.

Det var en glad Samir Mohamed som mottog priset som Årets kulturbärare 2019.

- Jag är så otroligt glad och förvånad. Det här delas ut som en individuell utmärkelse, men jag delar det med alla mina kollegor. Det är inte jag som är kulturbärare, det är vi tillsammans. Att jag blev utsedd till Årets kulturbärare beror nog mycket på att jag känner mig trygg i mina värderingar och vet hur jag ska agera i svåra situationer, säger Samir Mohamed.

Under onsdagskvällen utsågs också Samir Mohameds arbetsgivare, Bostads AB Mimer, till Sveriges sjätte bästa arbetsplats. Varje år rankas Sveriges bästa arbetsplatser av Great Place to Work. Mimer rankas i klassen medelstora organisationer, de som har 50 - 249 medarbetare. Som grund för rankingen ligger företagens medarbetarundersökningar kompletterat med information om hur företaget kontinuerligt arbetar med medarbetarfrågor inom exempelvis anställning, utveckling och kommunikation. Mimer har under många år arbetat aktivt med att bygga en stark kultur och ett starkt varumärke. I det arbetet har personalen och företagets värderingar haft en central roll.

- Vi är väldigt glada för att vi under flera år i rad blivit högt rankade bland Sveriges bästa arbetsplatser. Att vi hamnar bland de bästa för femte året i rad beror främst två saker. Det första är att vi har ett ledarskap som öppnar upp för delaktighet från stort till smått och förstår att ta tillvara den enorma kraft som finns i varje medarbetare. Det andra är att vi har ett gemensamt meningsfullt uppdrag som samhällsbyggare. Dessutom är vår vision, våra mål och värderingar tydliga för alla medarbetare, säger Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef på Mimer.

Great Place to Work utvärderar de deltagande arbetsplatserna utifrån två olika perspektiv – medarbetarens och arbetsgivarens. Ur ett medarbetarperspektiv ska en utmärkt arbetsplats vara en plats där den anställde litar på företaget den arbetar för, är stolt över sitt arbete och trivs med sina kollegor. Ur ett arbetsgivarperspektiv är en utmärkt arbetsplats när organisationen når sina mål, har medarbetare som är engagerade, ger sitt absolut bästa och arbetar tillsammans som ett team i en kultur som bygger på förtroende.

- Vi är alla så stolta över att vår arbetsplats är utsedd till en av Sveriges bästa. Det betyder allt att ha ett jobb där man får trivas, växa och göra skillnad. Vi har också härliga kunder som gör jobbet fantastiskt, säger Samir Mohamed.