Smarta elnät och unik forskning i Framtidsgränd

Smarta elnät och unik forskning i Framtidsgränd

Den 8 december överlämnade Samordningsrådet för Smarta Elnät sitt slutbetänkande och sin handlingsplan till regeringen. Handlingsplanen förordar bl a demonstrations- och tvärvetenskapliga forskningsprojekt för att prova teknik på elanvändare. Det finns redan idag några projekt där tekniken testas, men än så länge nästan enbart i nybyggda exklusiva bostadsområden. Ett undantag är forskningsprojektet Framtidsgränd – Hållbara Livsstilar, som just nu pågår i Västerås.

I våras flyttade hyresgästerna in i Framtidsgränd på Vallby i Västerås. Nitton lägenheter byggda på 60-talet har byggts om och utrustats med solpaneler på balkongerna och med smart elnät. Projektet är ett samarbete mellan Bostads AB Mimer och Mälarenergi. Nu knyts det tre-åriga forsknings-projektet ”Framtidsgränd – Hållbara livsstilar” till Framtidsgränd och forskare deltar aktivt bland annat genom intervjuer och workshops med hyresgästerna.

Framtidsgränd – Hållbara livsstilar leds av Interactive Swedish ICT. Huvudsyftet är att analysera hur hållbara livsstilar kan utvecklas i renoverade bostäder med hjälp av teknik för smarta elnät och solel. I studien analyseras hur hyresgästerna förhåller sig till den smarta elnätstekniken och hur tekniken formar vardagslivet. Blir hyresgästerna mer energieffektiva med den här typen av teknik?

– Det här projektet är unikt eftersom det handlar om renoverade hyreslägenheter i ett miljonprogramsområde, säger Cecilia Katzeff, forskningsledare på Interactive Swedish ICT.
Ungefär hälften har flyttat tillbaka till en lägenhet där de bott tidigare, vilket innebär att många av hyresgästerna inte aktivt valt detta, säger Cecilia Katzeff vidare.

Projektet har just tagit avstamp i en gul fest för hyresgästerna där allt gick i solens tecken. På festen fick de ett fotokit för att dokumentera sitt boende och sin vardag. Resultaten kommer att ligga till grund för intervjuer med alla hushåll under det kommande halvåret. Sedan utvecklas idéer som ska underlätta användning av tekniken. De boende kommer att vara mycket involverade i vidareutvecklingen av den teknik som de har i sina bostäder.

– Vi bjöd på en konceptuell ”no-waste” middag för att symbolisera att detta är ett hållbarhetsprojekt, säger Stina Wessman, Experience Designer Interactive Swedish ICT. Allt var ekologiskt, så klart, säger Stina Wessman vidare.

Även Mimer och Mälarenergi var med på avstampet.

– Det är viktigt att vi får med hyresgästerna i projektet, säger Mikael Söderberg, Teknik- och miljöchef på Mimer. De är ju huvudpersoner i detta unika och spännande projekt, säger Mikael Söderberg.

För mer information och bilder, kontakta gärna:

Cecilia Katzeff, forskningsledare Interactive Swedish ICT, telefon 0722-51 09 04

Mikael Söderberg, teknik- och miljöchef Bostads AB Mimer, telefon 070-465 71 63

Förutom Bostads AB Mimer, Mälarenergi och Interactive Swedish ICT  deltar även There Corporation, som har utformat den smarta elnätstekniken. Energimyndigheten och IQ Samhällsbyggnad finansierar projektet.