Sommarjobben som förbättrade samarbetsförmågan

Sommarjobben som förbättrade samarbetsförmågan

Ett sommarjobb är en introduktion i arbetslivet. Det var mottot när Mimer utlyste 50 tjänster inför sommaren 2014. Nu har utvärderingen kommit. Ungdomarna säger sig ha blivit bättre på att samarbeta och ta bättre hänsyn till sitt område.

Projektet Summer Works arrangerades av Mimer tillsammans med Jobba i Västerås och Here4u. Syftet var att ge 50 ungdomar som bor i Mimers fastigheter en inblick i arbetslivet genom ett sommarjobb.

Ungdomarna har totalt under sex veckor kontrastmarkerat i ca 500 trapphus, för att synsvaga och personer med andra orienteringssvårigheter ska kunna uppfatta nivåskillnader.
De har även oljat och målat utemöbler, rensat hängrännor, smort gångjärn och lås, städat miljöbodar, rensat ogräs mellan stenplattor och mycket mer.

– I Mimers utvärdering har vi märkt att ungdomarna har fått en ökad respekt för sitt eget bostadsområde. Det blir förstås roligare att ta hand om området efteråt när de själva varit delaktig, berättar Maria Wahlberg HR-assistent på Mimer

Ökad samarbetsförmåga och förståelse
Mimer har låtit ungdomarna göra en enkät kring vad de tyckte om att sommarjobba.
– De säger sig ha blivit lite bättre på att samarbeta och insett att man kan ha kul på jobbet. De tycker också att de har fått en större förståelse för att saker inte bara är som de är utan att det alltid är jobb bakom, berättar Maria Wahlberg HR-assistent på Mimer

För mer information och bilder kontakta gärna:
Wivecka Ljungh, Personalchef, Bostads AB Mimer, Telefon 070-465 70 25
E-post wivecka.ljungh@mimer.nu
Maria Wahlberg, löneadministratör, Bostads AB Mimer
Telefon 076-569 74 26, E-post maria.wahlberg@mimer.nu

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga.