Bostadsministern Peter Eriksson visas runt på Nordanby Äng av Samir Mohamed och Thomas Rhen från Bostads AB Mimer.

Växthus, trähus och gemenskap mötte bostadsministern vid besök på Nordanby Äng i Västerås

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson besökte Nordanby Äng i Västerås tisdagen den 10 oktober. Under besöket berättade Bostads AB Mimer och Aroseken om byggprojektet som skapat ett helt nytt bostadsområde med fokus på hållbarhet från trähus med ca 300 lägenheter till trädgårdsförening och växthus för att odla granngemenskap och grannrelationer.

Under promenaden genom området framhöll ministern vikten av att bygga för alla och att det behöver byggas en variation av nya bostäder för olika stora plånböcker.

– Att allmännyttan bygger bostäder åt alla tycker jag är fantastiskt viktigt, säger Peter Eriksson i en intervju i P4 Västmanland.

Strax innan studiebesöket fick ministern titta till bygget av Matboden på Vallby, Västerås första hus som byggs med investeringsstöd. Ett viktigt initiativ från regeringens sida, framhöll ministern.

- Vi jobbar strategiskt med att bygga prisvärda kombohus och samtidigt söka statligt investeringsstöd där det är möjligt. Matboden på Vallby är ett sånt exempel, säger Mikael Källqvist, VD på Mimer, som håller med om allmännyttans roll att erbjuda ett varierat utbud.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu