​Lina Axelsson Kihlblom ny ordförande i Mind

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2016 07:00 CEST

"Jag vill att vi slutar känna skam för att vi är som vi är och att vi mår som vi mår". Lina Axelsson Kihlblom valdes under torsdagen den 12 maj, till ny styrelseorförande i Mind. Foto Anna-Lena Ahlström

Lina Axelsson Kihlblom blir Minds nya styrelseordförande - ett beslut som var väntat. Valberedningens förslag till styrelse och ordförande godkändes av årsmötet.

– Minds arbete och fokus för att främja psykisk hälsa och förebygga självmord, är för mig några av samhällets viktigaste frågor. Jag tycker det är viktigt att vi lyfter frågan kring psykisk hälsa och människor i kris. Framför allt vill jag att vi slutar känna skam för att vi är som vi är och att vi mår som vi mår. Jag hoppas kunna vara ett stöd för Minds alla engagerade volontärer och personal, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Lina Axelsson Kihlblom blev känd för svenska folket i en rad dokumentärer i SVT, "Rektorerna", följt av "Rektorn". Mot alla odds lyckades hon lyfta elevernas resultat i Ronnaskolan, Södertälje - en skola som många tappat tron på. Hon har även gett ut en bok, "Kommer du tycka om mig nu?". Numera är Axelsson Kihlblom grundskolechef i Haninge kommun.

Lina Axelsson Kihlblom efterträder Cecilia Modig som avtackades efter fyra år som ordförande i Mind.

Under Minds årsmöte den 12 maj valdes följande nya styrelseledamöter för perioden 2016-2018:

• Rickard Bracken, projektledare, SKL Uppdrag Psykisk Hälsa
  • Elisabet Hvalgren, ekonom, volontär i Självmordslinjen
  • Frida Johansson Metso, psykolog Röda Korsets center för torterade flyktingar i Stockholm
  • Annika Molnar, Projektledare/HR-ansvarig, TBWA

Följande styrelseledamöter fortsätter sedan tidigare:

• Jonas Mosskin, psykolog
  • Christian Dahlström, civilekonom
    (valda för perioden 2015-2017)
  • Ulla Forsbeck Olsson, leg psykolog
  • Sven Bremberg, barnläkare, docent i socialmedicin
  • Marie Åsberg, seniorprofessor i psykiatri
  • (valda för perioden 2016-2018)

Minds verksamhetsidé, mål och vision

Mind fortsätter på sitt inslagna arbete med att förebygga psykisk ohälsa genom att erbjuda medmänskligt stöd, sprida kunskap och bilda opinion.

Följande vision slogs fast:

Ett samhälle som uppmärksammar och aktivt motverkar psykisk ohälsa, där personer med psykisk ohälsa blir respekterade och får det stöd de behöver, och där ingen tar sitt liv.

Under årsmötet slogs fast att Mind kommer att arbeta för fyra strategiska mål fram till år 2020:

• 1.Vi bygger ut vårt medmänskliga stöd.
  • 2.Vi påverkar villkoren för personer med psykisk ohälsa.
  • 3.Vi ökar kunskapen i samhället om psykisk ohälsa
  • 4.Vi är en stark och ansvarstagande organisation

Mind är en ideell organisation som arbetar för ett samhälle som uppmärksammar och aktivt motverkar psykisk ohälsa. Där personer med psykisk ohälsa blir respekterade och får det stöd de behöver, och där ingen tar sitt liv.

Vi driver stödverksamheter för personer med psykisk ohälsa, vi sprider kunskap och bildar opinion. Se mind.se

Kommentarer (0)