Filtren ger bättre luft

​Fyra fördelar med filter för värmepumpen

Alla värmepumpar är försedda med filter som upptar damm och större partiklar som hår. Vissa värmepumpar öppnar också möjligheten att ha fina filter eller luftrenare. Dessa har många fördelar.

En bra inomhusmiljö är viktig för både hälsa och välbefinnande. Visste du att det finns tillbehör för många luftluft värmepumpar gjorda för att ta luftfiltrering till nästa nivå? Här är några av de fördelar du kan få med värmepumpsfilter.

1. Allergikerns bästa vän

För de som har pollenallergi är ett allergifilter nästan en nödvändighet i pollensäsongen. Tester visar att filtren kan fånga upp till 94 % av allergenerna från luften, så det kan också vara användbart för personer med andra allergier eller astma.

Effekten av allergifilter beror på ett antal faktorer. Till exempel hur stort rummet är där värmepumpen är, var den är placerad och yttre påverkningar. Luften blir mycket bättre så att de med konstant rinnande näsa och röda ögon från maj till augusti kan känna sig bra hemma.

För att få ut maximalt av luftluft värmepumpen måste filtren rengöras regelbundet. Med andra ord: regelbundet underhåll och ett bra kvalitetsfilter är A och O för ett bättre inomhusklimat.

För pollenallergiker rekommenderas att byta filter före varje säsong!

2. En bättre innovation

För de som rengör, blir värmepumpens filterfunktion briljant. Andas in djupt och känn en renare luft fri från oönskade partiklar som gör inomhusklimatet tungt, ohälsosamt och skadligt. Att bo i ett rum med stora dammpartiklar som virvlar i luften är inte bra för någon - även för dem som inte lider av allergier eller astma. Både grova filter och fina filter för värmepumpar bidrar avsevärt till att förbättra luften i hemmet.

För att dra full nytta av filtret i värmepumpen är det viktigt att komma ihåg att rengöra eller byta ut filteret så att det fungerar optimalt.

3. Kolfiltret fångar upp oönskad lukt

Kolfilter, även kallade luftrengöringsfilter eller deodoriserande filter, ger som de andra filtren renare luft. Dessutom har den en annan genial funktion - det effektivt eliminerar oönskade lukter.

För hem med både människor och husdjur, kan den här funktionen vara välkommen. Filteren rengör kontinuerligt luften så att ditt hem blir luktfritt och har ett bättre inomhusklimat.

4. En räddande ängel i influensa säsonger

Som redan nämnts är filtren i värmepumpar experter på att fånga mikropartiklar. Och det är inte bara damm som fångas - även bakterier och virus. Med andra ord: utan tvekan, ditt bästa vapen mot sjukdom under influensasäsongen!

Test har gjorts av våra filter i ett laboratorium på 25 kubikmeter. Dessa tester visar att totalt 99 % av bakterier, virus och damm var borta. Många tycker att luften inuti huset och hemmet blir bättre med en värmepump, och denna forskning stödjer detta.

Bättre prestanda genom gemensamt underhåll

Luftluft värmepumpar får bättre prestanda om man tar hand om dem - det gäller främst filtren. Dessa ska dammsugas och rengöras regelbundet för att bibehålla god effekt. Det betyder också att värmepumpen håller längre. Tänk på att alla filter ska rengöras, både grova och fina filter.

Brist på underhåll kommer i värsta fall att få värmepumpen att sluta fungera efter en lång tid. I bästa fall kommer du gradvis att förlora värmeffekten. När filtren i en värmepump är förseglade, är mängden varmluft som kommer ut från innerdelen begränsad, vilket också kan leda till ett sämre inomhusklimat. Det gäller alla värmepumpar, och alla ägare av dessa fantastiska produkter bör ta på allvar.