Första elbilen krocktestad av Euro-Ncap

I dag offentliggör Euro-Ncap resultatet av deras första krocktest av en elbil, Mitsubishi i-MiEV. Enligt Euro-Ncap finns inga problem med elsystemet som driver bilen, utan batterienheten är väl isolerad från karossen och skadades inte under testerna. Resultatet blev totalt fyra stjärnor.
Mitsubishis elbil, i‑MiEV, är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala.

Tidigare i år offentliggjorde den stora, inflytelserika tyska motororganisationen ADAC resultaten från sina krocktester av i-MiEV. Enligt deras test fungerade bilens säkerhetssystem mycket bra och högspänningssystemet stängdes av samtidigt som bilens krockkuddar utlöstes. Bilen bedöms vara lika säker som en motsvarande bil med traditionell motor och de gav bilen goda betyg.

Ur säkerhetssynpunkt är i-MiEV utrustad med det mesta, som krockkuddar fram, sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, bältespåminnare fram och bak, antisladdsystem, antispinnsystem och ABS-bromsar.

Resultatet av Euro-Ncaps test innebär att i-MiEV klarar kraven för elbilsupphandlingen och de flesta andra företags och organisationers inköpskrav. De första 50 elbilarna som sålts i Sverige har precis anlänt eller är på väg till sina köpare just nu. Intresset har varit stort bland de mest miljömedvetna organisationerna i Sverige.

Trots att bilen ser liten ut, är den relativt rymlig på insidan och fyra personer ryms utan problem. Den upplevs också som både smidig och lättkörd. Bilen kan enkelt laddas upp från ett vanligt eluttag.

Mer information om Euro-Ncaps och ADAC:s tester finns på: http://www.euroncap.com/results/mitsubishi/imiev/2011/422.aspx

Sveriges längsta bilgaranti

Sedan årsskiftet har Mitsubishi infört åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil. För bilköparna innebär det fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år och gäller upp till 15 000 mil för alla Mitsubishis personbilar, förutom de som används i yrkestrafik.

Fakta om i-MiEV
I-MiEV är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 15 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är 130 kilometer i timmen.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 31 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10
Anders Erngren, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige