Grattis Renata - första svenska kvinna med The Seven Summits

Mitsubishi Motors är stolta över sin ambassadör och samarbetspartner äventyrerskan Renata Chlumska som ännu en gång har satt ett svenskt rekord. Denna gång genom att vara den första svenska kvinna att bestiga de högsta bergen på varje kontinent – den legendariska klätterutmaningen The Seven Summits.

I går den 15 december nådde Renata toppen av Antarktis högsta berg, Mount Vinson Massif som var det sista berget att bestiga i expeditionen seven summits.

När Renata 1999 blev den första svenska kvinna att nå toppen av Mount Everest föddes ideén att genomföra den stora utmaningen seven summits. Hon hamnade dock i ett nytt skede i livet där intresset för bergsklättringen avtog och hon valde istället en annan utmaning, att för egen kraft runda USA´s lägre 48 stater av egen kraft, vilket hon 2006 blev första människa i världen med.

- Under många år orkade jag inte ens tänka på klättring. Men så sakta har bergen börjat pocka på min uppmärksamhet igen. Passionen till bergen och den storslagna naturen har alltid varit väldigt stark. Och i somras började jag plötsligt känna det där suget igen och det var då som jag åkte till Kilimanjaro för att acklimatisera mig. Dessutom såg jag möjligheten att bli första svenska kvinna att klara the seven summit vilket förstås också var en extra sporre, berättar Renata.

15 års dröm
Den 20 juni i år fortsatte hon sitt påbörjade projekt som varit en 15 års dröm, med att bestiga ett berg på varje kontinent. Hon har därefter lyckats med bedriften att bestiga sex berg  på sex olika kontinenter mellan juni och december, och i går den 15 december gick hon i mål på det sista berget på Antarktis.

Årtal    Världsdel

1999 – besteg Mount Everest

Juni 2014 – besteg Kilimanjaro, Afrika/Tanzania

Juli 2014 - besteg Mount McKinley, Nordamerika

Augusti 2014 – besteg Elbrus, Europa/Ryssland

Oktober 2014 - besteg Carstensz Pyramid, Australien/Indonesien

November 2014 – besteg Aconcagua, Sydamerika

December 2014 - besteg Vinson Massif, Antarktis

Unik filmdokumentär
Mitsubishi Motors kommer den 3 januari släppa en unik filmdokumentär på www.mitsubishimotors.se från Renatas expedition The Seven Summits.

Fakta om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 33 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige
070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se
Linda von Essen-Sylvén, Free Agent PR, 0705-12 21 08 eller linda@freeagentpr.se

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 32 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 73 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.