Mitsubishi bygger batterifabrik

Tack vare det stora intresset för Mitsubishis elbilar bygger företaget en ny batterifabrik som ska producera batterier för 50 000 bilar per år. Fabriken ligger i Ritto i Japan och byggs i samarbete med moderbolaget, Mitsubishi Corporation och batteritillverkaren GS Yuasa. Mitsubishis elbil, i-MiEV, är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala.

– Genom att bygga egna batterifabriker, i samarbete med våra partners, säkrar vi leveranser av batterier till våra elbilar, samtidigt som vi stärker vår ställning som den ledande elbilsleverantören på marknaden, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

De tre företagen äger gemensamt batteriföretaget Lithium Energy Japan (LEJ). Den nya fabriken i Ritto blir deras fjärde batterifabrik:

Kusatsu 1, leveransstart juni 2009, 2 300 i-MiEV-batterienheter per år.
Kusatsu 2, leveransstart juni 2010, 4 500 i-MiEV-batterienheter per år.
Kyoto, leveransstart december 2010, 11 000 i-MiEV-batterienheter per år.
Ritto, leveransstart tidigt 2012, 50 000 i-MiEV-batterienheter per år.

Innan året är slut ligger tillverkningskapaciteten av battericeller på totalt motsvarande 17 800 i‑MiEV-bilar årligen. Den nya fabriken i Ritto har en kapacitet på 4,4 miljoner battericeller per år, vilket räcker till ytterligare 50 000 av Mitsubishis elbilar, i‑MiEV. När tillverkningen i början av 2012 kommer igång, ligger den totala produktionen på sex miljoner battericeller per år. Det motsvarar batterikapacitet för 67 800 i-MiEV-bilar per år.

Den totala investeringen i fabrik och utrustning beräknas bli cirka 2,9 miljarder kronor.

LEJ (Lithium Energy Japan) ägs gemensamt av Mitsubishi Motors Corporation, Mitsubishi Corporation och GS Yuasa International Ltd.

i-MiEV är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 14 mil på en laddning. Toppfart är 130 kilometer i timmen. i-MiEV började säljas i Japan under förra sommaren och kommer till Sverige i början av 2011.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 29 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10
Anders Erngren, PR/Information, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB