SUV + EV + AI = MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT

På Tokyo Motor Show i slutet av oktober premiärvisas MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT, en fyrhjulsdriven elbil med avancerad teknik.

• Artificiell intelligens (AI) ökar både förarens och bilens förmåga
  • Adaptiv återkoppling för föraren
  • Coachande funktion för föraren
  • 4WD-system med tre motorer
  • Aktiv girkontroll (AYC) med dubbla motorer
  • Eldrift med högt vridmoment
  • Avancerad teknik
    MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT representerar en ny generation av eldrivna crossoverbilar med kraftfull prestanda, vilket ger en glimt av Mitsubishi Motors framtid. MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT förenar Mitsubishis bästa teknologiska lösningar med flexibiliteten hos en SUV. Modellen tar konceptet till en ny nivå i och med implementeringen av artificiell intelligens (AI). Resultatet är en säker och njutbar körupplevelse som speglar förarens intentioner under alla väderförhållanden och på alla underlag.

• Drivlinan i e-EVOLUTION CONCEPT består av tre elmotorer med kraftfull effekt som försörjs av högkapacitetsbatterier. Detta ger den mjuka men imponerande kraftöverföring som skiljer eldrivna fordon från bilar med förbränningsmotor. 4WD-systemet kännetecknas av att en motor driver framhjulen, och två motorer driver bakhjulen. Den aktiva girkontrollen (AYC) fördelar drivkraften mellan bakhjulen. Systemet levererar en optimal väghållning på alla vägar.

• Hjärnan i e-EVOLUTION CONCEPT är ett system med artificiell intelligens (AI) som hjälper föraren att höja sin körförmåga. Flera olika sensorer gör att AI-systemet omedelbart kan uppfatta förändringar i väg- och trafikförhållanden och sedan anpassa köregenskaperna till förarens intentioner. Genom att koordinera förarens intentioner med bilens prestanda så stödjer systemet alla förare oavsett erfarenhet. Upplevelsen tas till en ny nivå genom att det blir lättare att kontrollera bilen på ett säkert sätt.

• En speciell funktion som coachar föraren gör det möjligt för AI-systemet att föra över kunskap till föraren och därigenom höja hans/hennes körförmåga. Efter att ha skaffat sig en bild av förarens kunskapsnivå, skapar systemet ett träningsprogram som ger råd via röstmeddelanden och via en stor display på instrumentpanelen. Resultatet blir att alla förare, oavsett kunskapsnivå och erfarenhet, upplever ett fordon som beter sig precis som de vill att det ska bete sig på vägen, vilket i sin tur innebär att körglädjen tas till en helt ny nivå.

Artificiell intelligens (AI) – den personliga assistenten
    Mitsubishi Motors AI - personliga assistent med artificiell intelligens bygger upp en övergripande förståelse om de som färdas i bilen för att kunna ge relevant information som i sin tur innebär att körningen blir säker och stressfri. Den personliga assistenten underlättar också kommunikation mellan föraren och hemmet.

Funktioner
    1) Dialog med förare och passagerare
    • Den personliga assistenten använder det senaste inom artificiell intelligens inklusive röstigenkänning för att rätt förstå vad föraren och passagerarna säger. Systemet kommunicerar med naturligt tal och fungerar trots eventuellt störande bakgrundsljud.
    • Den personliga assistenten ger föraren möjlighet att, enbart med röstkommandon, styra funktioner som till exempel klimatanläggning, vindrutetorkare och strålkastare. Systemet informerar också om bilens status och eventuella felfunktioner.
    • Systemet för röstigenkänning använder en hybrid-teknologi som kombinerar molnbaserade data med en lokal databas. Den lokala databasen gör att röstigenkänningen fungerar perfekt även om nätverksanslutning saknas eller är dålig.
    Några av de ovan beskrivna funktionerna, som utvecklats av CAPIO Inc. och Ichibel co. Ltd, kommer att demonstreras på mässan.

Demonstration av ett smart högtalarsystem
    I år kommer Mitsubishi Motors för första gången att demonstrera två smarta högtalarsystem, Amazon Echo med Alexa samt Google Home®, för att visa potentialen när det gäller att länka det egna hemmet till bilen.
    Amazon Echo med Alexa gör det möjligt att med röstkommandon spela musik, få tillgång till kalendrar, handla on-line och styra smarta elektriska apparater. Google Home® har en inbyggd Google Assistant med liknande röststyrda funktioner.

Google Home is a trademark of Google Inc.

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 34 anställda och ett nätverk av ca 70 återförsäljare och 85 serviceverkstäder runt om i Sverige.
    Mer information finns på www.mitsubishimotors.se
    _____________________________________________________________________________
    Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige