Världspremiär för Mitsubishis laddhybrid

På bilsalongen i Paris, som öppnar den 27 september, är det världspremiär för nya Mitsubishi Outlander som laddhybrid. Det är världens första crossover i laddhybrid­utförande. När bilen körs enbart på el är räckvidden 55 kilometer. Bilen börjar säljas i Japan efter årsskiftet och kommer till Sverige och Europa i mitten av nästa år.

I Paris är det dessutom Europapremiär för Mitsubishis nya småbil, som kommer till Sverige innan sommaren nästa år.

– De flesta svenskar som tar bilen fram och tillbaka till jobbet kör mindre än fem och en halv mil om dagen. Det innebär att de kan använda laddhybridversionen av Outlander som en ren elbil i en stor del av deras vardagskörning, säger Magnus Monié, nytillträdd vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

På bilsalongen visas också en ny ansiktslyft version av den mindre crossovern, Mitsubishi ASX samt i‑MiEV Evolution, som är en specialbyggd tävlingsversion av elbilen i-MiEV.

Låg bränsleförbrukning
Laddhybridversionen av Outlander kombinerar låg bränsleförbrukning på0,16 literper mil med goda vägegenskaper tack vare fyrhjulsdriften. Bilens räckvidd är 88 mil om den körs kombinerat med el och bensin. Körs bilen däremot enbart på el är räckvidden cirka 5,5 mil. Vid blandad körning släpper den ut mindre än49 gramkoldioxid per kilometer.

Outlanderns laddhybridsystem består av två elmotorer. En som driver framhjulen och en som driver bakhjulen samt en bensinmotor på2,0 liter, som också driver framhjulen. Systemet anpassar kraftkällan efter körförhållandena och reglerar uppladdningen av batterierna för att optimera effekten till elmotorerna.

Tre körprogram
Laddhybridsystemet väljer automatiskt det körprogram som ger bäst komfort och bränsleekonomi i relation till körförhållandena. Föraren kan också manuellt välja körprogram.

Outlanderns fyrhjulsdriftssystem använder de två elmotorerna på fram- och bakaxeln. Det ger lägre friktionsförluster, bättre respons och bättre kontroll än traditionella mekaniska system. Elmotorerna ger också maximalt vridmoment från start och är jämförbart med mycket större motorer.

Premiär för ny småbil
Den europiska versionen av Mitsubishis nya småbil är bränslesnål och designad för att vara ekonomisk att köpa och äga. Den planeras komma till Sverige våren 2013. Namnet på bilen är ännu inte bestämt för den europeiska marknaden (men den går under arbetsnamnet Global Small). I Asien där bilen nyligen ha introducerats heter den Mirage.

Tack vare viktreducering, bra aerodynamik, auto­matiskt start- och stopp-system samt en bensin­motor på 1,0 liters cylindervolym, släpper den inte ut mer än 92 gram koldioxid per kilometer.

ASX lyfter sig
På Parissalongen presenteras också en ansiktslyft version av den kompakta crossovern ASX. Både fronten och interiören har fått sig ett lyft.

Tävlingsdressad elbil
I-MiEV Evolution är en tävlingsversion av elbilen i-MiEV och i stort sett gjord med samma komponenter som en serietillverkad version. Tävlingsversionen har dock fått en mer aerodynamisk racingkaross och genomgått en viktreducering.

Bilen kom tvåa i elbilsklassen i 2012 års upplaga av höghöjdstävlingen Pikes Peak i USA.

Mitsubishis presskonferens
Årets bilsalong i Paris öppnar torsdagen den 27 september för journalister samt på lördag den 29 september för allmänheten och pågår fram till den 14 oktober.

Mitsubishi Motors presskonferens äger rum klockan 16:45-17:00, torsdag den 27 september i hall 3, gång D, monter 416.

Modeller som visas i Paris
Nya Outlander laddhybrid - Världspremiär
Global Small/Mirage - Europapremiär
ASX - Facelift
Nya Outlander
i-MiEV Evolution
i-MiEV
Pajero - visas från 29 september
L200 - visas från 29 september

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Fakta om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 79 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se

Anders Erngren, produktchef, Mitsubishi Motors Sverige
070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se