Tänk om jag med mitt bidrag hjälper en annan?

Tänk om jag med mitt bidrag hjälper en annan?

Mikael Christersson, chef för projekteringsledning inom Designstudion på Bonava berättar om hur det är att vara mentor i Mitt Livs Chans mentorprogram. Mikaels adept, Pa Coker, kommer från Gambia och har utbildningsbakgrund inom bygg.

Mikael, varför ville du bli mentor?

Problemet med utanförskap är växande. Att utbildade personer från utlandet har så svårt att få relevant anställning beror på fördomar och avsaknad av kontaktnät. Jag ville hjälpa till på något sätt. Tänk om jag med mitt bidrag hjälper en annan? Det vore väl fantastiskt.

Hur var det att få sin adept?

Väldigt nervöst till en början. Det tyckte han också. Han heter Pa och är supertrevlig. Vi klickade direkt.

Kan du berätta kort om din adept?

Pa är drygt 20 år och är född och uppvuxen i Ghambia. Han har pluggat bygg i sitt hemland efter motsvarande gymnasiet. Han är språkbegåvad och talar förutom 4 lokala helt olika språk även engelska flytande och nu även svenska. Han har haft jobb inom rivningsbranschen och har även börjat praktisera med fastighetsförvaltning inom Stockholmstad stad. Riktigt kul. Hans mål är att i framtiden jobba med projektutveckling som projektledare. Han har insett att han måste vidareutbilda sig på KTH alt. Nackademin vilket han nu jobbar för att lyckas med. Det är just detta jag ska guida honom till. Med ett sådant tydligt mål med vad han vill med livet är jag övertygad om att han kommer att lyckas. Krävs nu bara lite guidning och fokuserat arbete.

Vad har ni hunnit med att göra?

Vi har träffats tre gånger och kikat på skolornas hemsida. Vi har pratat om allt möjligt. Både han och jag är nyfikna på varandras olikheter och jag får mycket tillbaka.

Vad är bäst, hittills?

Upptäckten att det inte är så läskigt och svårt att lära känna en annan människa som nyligen flyttat till Sverige.

Har du något råd till den som funderar på mentorskapet framöver?

Tveka inte att anmäla dig till nästa omgång av Mitt Livs Chans. Jag har mer info om någon skulle vara nyfiken. Det ger dig massor också. Lita på mig.

Mikael och Pa har också varit på en kort film om mentorprogrammet Mitt Livs Chans. Se filmen här

Text: Maria Schelin, Bonava