Norrmalmsgatan, Sundsvall

Ny vattenledning längs Norrmalmsgatan

Måndag 16 oktober börjar MittSverige Vatten & Avfall att bygga en ny vattenledning längs Norrmalmsgatan. Arbetet beräknas bli klart under januari 2018.

- Norrmalmsgatan är en av Sundsvalls mest trafikerade gator. Vi rekommenderar alla att tänka både på restider och alternativa vägar, säger Peter Nylén, projektledare på MittSverige Vatten & Avfall.

I Sundsvall byggs bostäder som aldrig förr och nya, attraktiva stadsdelar växer fram. För att säkerställa vår viktiga dricksvattenförsörjning i takt med att staden utvecklas bygger vi ut kapaciteten i vårt vatten- och avloppsledningsnät.

- De senaste årens problem med vattenläckor längs Norrmalmsgatan ger också ytterligare signaler på att det är dags att byta ut ledningen, säger Peter Nylén.

Under tiden arbetet pågår blir det viktigt att tänka på när och hur man reser. Framkomligheten i området kommer att variera och vara begränsad. Arbetet längs Norrmalmsgatan kommer i första hand att påverka fordonstrafik.

- För att minimera trafikstörningar kommer arbetet till stora delar att utföras med styrd borrning under mark, säger Peter Nylén.

Damm och buller samt byggtrafik till och från området blir ett också ett dagligt inslag.

Om arbetet
Arbetsområdet kommer att sträcka sig mellan rondellen vid idrottsparken och korsningen Norrmalmsgatan / Skönsbergsvägen.

Fakta:
Dricksvattenledning i dimension 560 mm.
Ledningssträckan är totalt 400 m.

Tider:
Arbetet kommer normalt att utföras vardagar klockan 07.00-16.00. Avvikelser kan bli aktuella.

Peter Nylén

Projektledare, MittSverige Vatten & Avfall 060-19 27 83