Spricka på inkommande ledning till Fillan avloppsreningsverk

Spricka på inkommande ledning till Fillan avloppsreningsverk

Tisdag 14 augusti upptäcktes en spricka på inkommande ledning för avloppsvatten till Fillan avloppsreningsverk.

-Vi misstänkte ganska snabbt att det var inkommande avloppsvatten i gropen när asfalten sjönk ihop, säger Anna Stenlund, chef för Miljö & Lab på MittSverige Vatten & Avfall.

När delar av asfalten vid Fillan avloppsreningverk sjönk ihop och gropen vattenfylldes konstaterades en spricka på den inkommande ledningen för avloppsvatten.

Under gårdagen torrlades ledningen för att göra en bedömning av läget och sprickans omfattning. Under tiden bräddas inkommande avloppsvatten ut i Alnösundet via avloppsreningsverkets grovrening. Det innebär att avloppsvattnet passerar genom ett av tre reningssteg innan det släpps ut i Alnösundet.

Det grovrenade vattnet släpps ut vid ungefär samma punkt som renat avloppsvatten normalt släpps ut.

-Bräddning av avloppsvattnet via verkets grovrening och utsläppspunkt bedömdes vara den bästa lösningen ur miljösynpunkt, säger Anna Stenlund.

Reparationen av ledningen är planerad att påbörjas idag, så snart allt material kommer på plats. Orsaken till sprickan är okänd.

Händelsen har rapporterats till miljökontoret i Sundsvall.

Fakta om Fillanverket

Fillanverket är Sundsvalls näst största avloppsreningsverk. Vid verket renas årligen ca 3,5 miljoner kubikmeter avloppsvatten från Sundsvalls norra delar.

Anna Stenlund

Chef Miljö & Lab 070-347 52 50