Nyhetsbrev Mjärdevi Science Park augusti 2010

Nyhet  •  2010-08-17 15:33 CEST

Foran visar världen i 3D
Titta en liten stund på bilden och fundera över vad den föreställer.

Rätt! Det är centrala Linköping i en 3D-version som visar höjdskillnader från FORAN Remote Sensing. Företaget sysslar med avancerad analys av data som samlats in via lasermätningar med flygande farkoster. Bland annat kan man skapa mycket detaljerade modeller av markytan även om det står träd i vägen.

Läs mer om FORAN Remote Sensing här.

Dags att anmäla sig till Mjärdevistafetten!
Den 9 september arrangeras stafettloppet Mjärdevistafetten.

Det är en mycket trivsam tillställning i god Mjärdevianda där alla kan delta eftersom man själv väljer om man vill springa, jogga eller gå. Enda kravet är att man bildar ett lag bestående av fyra personer, anmäler sig via Mjärdevis hemsida.och betalar in anmälningsavgiften. Fina priser utlottas på nummerlapparna.

Det brukar bli en bra bit över hundra anmälda lag. Just nu är det en handfull lag anmälda. Läs mer om Mjärdevistafetten här. Sista anmälningsdag är den 2 september.

Möte med.. Mjärdevi sopplunch
Som vanligt kommer de populära soppluncherna där vi möter företag i Mjärdevi att arrangeras sista torsdagen i varje månad. Den 30 september är det Motorola och den 28 oktober HiQ som presenterar sig.

Läs mer i Mjärdevis kalendarium.

En vecka med fokus på innovationer och entreprenörskap
Vi har en utmaning framför oss. Den Fjärde Storstadsregionen ska bli ledande inom innovation och entreprenörskap i Sverige. Aktörerna i nätverket Growlink startar i samarbete med Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen en årligen återkommande vecka med fokus på innovationer och främjande av entreprenörskap och företagande. Namnet är v.45 och infaller i år den 8 - 11 november.

v.45 startas med ambitionen att kraftsamla för att öka fokus på området, tydliggöra det stöd som företag och innovatörer kan få och inspirera flera att ta tag i sina idéer.  Veckan kommer årligen att fyllas med både fördjupande och lustfyllda aktiviteter och avser att växa från år till år och hela regionen går mot ökade kunskaps- och resultatnivåer.

En mängd aktiviteter under ledorden inspiration, innovation och entreprenörskap kommer att arrangeras. Det blir allt från intressanta seminarier på hög nivå, till spännande och oväntade möten. I ett särskilt avsnitt ska barn och ungdomar engageras. Kalendarium för veckan är under utformning.

Läs mer på hemsidan för v.45.

Nya jobb i Mjärdevi
Att företagen i Mjärdevi ser framåt märks inte minst genom det stora antal lediga jobb som utannonseras.

Under "Lediga jobb" på Mjärdevis hemsida kan arbetsgivare inom Mjärdevi kostnadsfritt annonserna sina lediga jobb.

Tre miljoner i stöd
Nu erbjuds upp till tre miljoner kronor i stöd för demonstration av ny miljöteknik. Satsningen kallas DemoMiljö
och genomförs av Tillväxtverket på uppdrag av Sida.

För svenska företag innebär det en unik chans att visa upp sitt kunnande i ett fyrtiotal länder inom områden som luftmiljö, avfallshantering, vatten och sanitet, energibesparing, förnyelsebar energi, markförorening, buller och urbana transporter.

Just nu pågår årets andra ansökningsomgång. Sista ansökningsdag är 31 Augusti 2010. Mer information på www.tillvaxtverket.se/demomiljo

Workshop för kreativa sektorn
I Turku, Finland arrangeras inom ramen för SMEDGE-projektet den 29 oktober en kombinerad workshop och utställning för företag inom den kreativa sektorn.

Läs mer här eller kontakta Bo Bengtsson, projektledare på Mjärdevi Science Park, tel 0736 00 61 62.

Sommarutställning på Galleri Ars Amandi
Till och med den 27 augusti pågår del II av sommarutställningen med fler härliga bilder av Dorina Mocan.

I Dorina Mocans tavlor kan man känna den varma sommarluften, fylld av dofter, och lugnet som bara störs av suset från en svag bris och flugornas surr. Fantastiska bilder som på en och samma gång är diffusa och distinkta, dova och färgsprakande, som både känns historiska och nutida, avskalade och laddade. Dorina lyckas på ett otroligt raffinerat sätt kombinera egenskaper som normalt sett känns som motsatser och det känns självklart utan att vara förutsägbart.

Läs mer här.

Mjärdevi bloggar
Vad händer i Mjärdevi? Nu har vi listat bloggar och andra sociala medier kring vad som händer och vad man tänker på i och omkring Mjärdevi.