Strategisk Forskning för att stärka Sveriges konkurrenskraft - Lars Hultman vid ForskarFrukost i creActive Mjärdevi

Pressmeddelande   •  Maj 07, 2015 12:13 CEST

Lars Hultman är professor i tunnfilmsfysik och tidigare forskningsledare vid IFM, Linköpings universitet. Han är också VD för Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF). Han står bakom flera av LiU:s satsningar inom materialvetenskap, nanoteknologi och elektronmikroskopi, ofta i samarbete mellan lärosäten och industri samt senast tillsammans med ESS.

Lars kommer att betrakta materialforskning/industrialisering med universitetshatten på och utifrån ett Linköpingsperspektiv och därefter byta perspektiv för att resonera kring strategisk forskning i Sverige utfrån stiftelsen SSF:s perspektiv.

Stiftelsen för Strategisk Forskning är en oberoende offentlig forskningsfinansiär med start 1994. SSF stödjer forskning inom teknik, medicin och naturvetenskap som bidrar till att stärka Sveriges konkurrenskraft. Det handlar om att ge framstående, företrädesvis unga, forskare möjligheter att bygga starka forskningsmiljöer i samverkan med näringslivet och samhället. Samtidigt premierar SSF tvärvetenskapliga forskningsprojekt som syftar till att lösa tillämpningsproblem. Lars Hultman är professor i tunnfilmsfysik och tidigare forskningsledare vid IFM, Linköpings universitet. Han stårbakom flera av LiU's satsningar inom materialvetenskap, nanoteknologi och elektronmikroskopi, ofta i samarbete mellan lärosäten och industri samt senast tillsammans med ESS.

Har du inte möjlighet att delta kan du följa ForskarFrukosten i vår livesändning via Mjärdevi Science Parks Bambuser-kanal.

Tid: Fredagen den 8 maj. Vi startar kl 8.00 med frukost och föredraget börjar kl 08.30.

Plats: creActive Mjärdevi, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping

Arrangörer: Mjärdevi Science Park AB, Stiftelsen för Strategisk Forskning

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.