Tre Mjöd från Mälaröarna

1 Mars lanserar vi två mjöd från Mälaröarna, båda på lindskogshonung från Kjell Anderssons biodling i området kring Drottningholm på Lovön. Torra och intressanta "Lovöns Skogar" och det mycket uppskattade och väl balanserade halvsöta mjödet "Drottningmjöd". Det torra Havtornsmjödet "Havtorn i Alsnu Klöver" på honung från Adelsö har funnits på Systembolaget redan sedan 1 Februari, men är alla här.

Det var i Mars förra året som tillverkningen av de här tre mjöderna påbörjades. Det märktes redan då att lindskogshonung var något alldeles speciellt. På Mjödhamnen har vi stött på många olika sorters honung runtom i landet, men hittills ingen som lämpat sig så väl för mjödtillverkning som den här. Tydliga, men rena och klara smaker. Förväntningarna har därför varit höga från vår egen sida på de här mjöderna, och vi är väldigt nöjda med resultaten.

Att döma av reaktioner vi fått från dem som fått tillfälle at smaka våra mjöd, verkar det som att "Drottningmjöd" är det allra mest uppskattade av alla våra mjöd.

Mjöderna finns tillgängliga i butik på Systembolaget i Jakobsbergs Centrum, Viksjö Centrum, samt  på Hässelby Torg, men kan beställas från vilket Systembolag som helst.