​Certway vägledde Söve AB till ISO 9001 och ISO 14001 på rekordtid

​Certway vägledde Söve AB till ISO 9001 och ISO 14001 på rekordtid

Söve AB är ett renodlat säljbolag som arbetar inom branschen Lek och Parkutrustning. Marknaden är mestadels den offentliga sektorn; kommuner och bostadsbolag. Företaget har varit verksamma i Sverige sedan 2007.

Skall-krav i upphandlingar

- Vi arbetar ofta med upphandlingar och har känt av trenden på vilka krav våra potentiella kunder ställer. Att vi som leverantör skall vara certifierad enligt kvalitetssäkring typ ISO 9001 eller motsvarande har allt oftare varit med som ett skall-krav i olika anbud, berättar Jan Olsson, säljchef hos Söve AB.

Söve hittade Certway på Google

- Det blev från början den viktigaste anledningen till att vi började söka upp ett certifieringsföretag för att uppnå detta. Vi kände inte till något företag utan tog Google till hjälp och tittade bl.a. på Certway. De hade kontor i Göteborg och tilltalade oss när vi sökte information på deras hemsida för sitt enkla sätt att beskriva hur det går till. ”Vi gör det komplicerade enkelt”. Vid en första kontakt fick vi ett mycket gott intryck och inom en vecka hade vi fått en offert som vi tackade ja till.

Arbetet startade upp strax efter och vi fick en mycket gott intryck redan från start. Vi satte upp ett tydligt mål vad vi ville uppnå och arbetade tillsammans en gång i veckan med vår konsult. Vi fick en fantastisk bra handledning av Certways konsult. Varje vecka arbetade vi med våra miljö- och kvalitetsfrågor och på fredagarna gick vi igenom det med Certways konsult Jon Solhem.

Efterhand märkte vi hur nyttigt det var att arbeta med ett ISO-system för att utveckla oss som ledare och hela företaget. Vi upptäckte processer som behövdes utvecklas och fick det synbart mycket tydligt.

Rekordsnabb tid från start till certifiering

- Vi har sedan flera år tillbaka prioriterat en bra struktur och god kundkvalité för att möjliggöra att bli en stark aktör på den svenska marknaden. Det hjälpte oss i ISO-arbetet och redan efter tre månader var vi faktiskt klara att utföra en extern revision. Det var spännande och till vår glädje hade vi endast en anmärkning som var mycket lätt att justera så det gick snabbt, berättar Söves säljchef Jan Olsson.

Vi fick vårt certifikat gällande ISO 9001 och ISO 14001 i december 2015 och är mycket glada och stolta över detta.

-Vi är nu väl medvetna om att arbeta aktivt med denna process även fortsättningsvis och vi ser fördelarna och nödvändigheten med det, avslutar Jan Olsson, säljchef, Söve AB.

Läs mer om Söve AB på hemsidan: www.sove.se eller sök upp dem på FaceBook.

Kontakt Söve AB: Jan Olsson, säljchef, tel 031-773 97 00, jan.olsson@sove.sewww.sove.se

Kontakt Certway:  Marie Jansson, försäljning, tel 08-449 87 49, marie@certway.sewww.certway.se

Det här är ett pressmeddelande som publicerats av Monika Källström, Certway, 0763-69 43 50

monika@certway.se