Inledningstalade gjorde Memo Hussein (Sveriges Kommunikatörer och moderator för dagarna) och Terje Johansson (MKB Fastighets AB)

Integrationsdagar i Malmö 18 till 19 oktober

MKB Fastighets AB är medarrangör till SABO:s integrationsdagar i Malmö den 18 och 19 oktober. Föreläsningar med forskning, exempel från kommuner och allmännytta varvas med studiebesök.

- I Malmö är det lättare att göra det svåra, sa Terje Johansson, VD MKB Fastighets AB. En tät och sammanhållen stad, som Malmö, kan förenkla förutsättningarna för integration.

Under förmiddagen den 18 oktober talade också Memo Hussein (Sveriges Kommunikatörer), Martin Grander (Malmö Högskola) och Victoria Percovich (White arkitekter).

Eftermiddagen 18 oktober innehåller seminarier i parallella spår. MKB Fastighets AB delar med sig av erfarenheterna från projektet  Step up. Ett projekt där Rädda barnen, Malmö stad, MKB med flera samverkar för att få ungdomar intresserade av samhällsbärande yrken. Berättar gör Dennis Belec och Ryan Bozorgian, bosociala utvecklare, MKB.

Förmiddagen den 19 oktober är det studiebesök i Holma och Greenhouse.

Holma är ett miljonprogramsområde i sydvästra Malmö som numera beskrivs som trivsamt, tryggt och blomstrande. Bakom den positiva förändringen finns en medveten satsning som började redan 1993 då Holma, som första bostadsområde i landet, införde självförvaltning. Från att ha varit ett område i Malmös utkant blir Holma nu en allt mer central plats i takt med att Malmö växer.

Greenhouse finns mitt i  Ekostaden Augustenborg. MKB:s allra första bostadsområde som sedan slutet av 90-talet omvandlats till prisbelönt ekostad, med innovativa lösningar för såväl öppen dagvattenhantering som social gemenskap. Det senaste tillskottet i Ekostaden är spjutspetsprojektet Greenhouse, ett av Sveriges främsta projekt inom energi, miljöteknik, odling, livsstilsfrågor och social gemenskap.