Nationell projektledare för Ekoguiden sökes för vikariat

Ekoguiden är ett projekt som ska inspirera och vägleda till mer hållbar konsumtion. Via den nätbaserade Ekoguiden kan konsumenter hitta secondhand-butiker, klädbutiker, kaféer, restauranger, livsmedelsaffärer med mera som har miljö- och rättviseambitioner. Ekoguiden uppdateras med hjälp av våra viktiga ekorecensenter som på ideell basis letar upp och recenserar verksamheter med grön och/eller rättvis profil i sin stad.

Ekoguiden är ett projekt som drivs av den politiskt och religiöst obundna, ideella föreningen Medveten Konsumtion.

Som projektledare för Ekoguiden kommer du att ansvara för samordningen av arbetet med Ekoguiden i hela landet. Det kommer innebära allt från att starta upp lokala Ekoguider på nya orter, rekrytera och handleda ideella ekorecensenter till att presentera projektet för samarbetspartners och potentiella finansiärer. Du sköter administrationen runt Ekoguiden och rekvisitionen för Ekoguidens regionala projekt, men jobbar även med att vidareutveckla konceptet Ekoguiden både tekniskt och konceptuellt. Du ansvarar för den distansutbildning som vi genomför två gånger per år i samarbete med Studiefrämjandet och sköter kontakten med övriga samarbetspartners som Ekoguiden arbetar med i dagsläget. En central del av arbetet är också att kommunicera och marknadsföra projektet till konsument genom sociala medier, traditionell media, via hemsidan och på andra nytänkande sätt. I tjänsten ingår även att vara behjälplig med andra, mer generella administrativa och marknadsrelaterade uppgifter inom föreningen Medveten Konsumtion. Vi ser självklart att du delar våra grundläggande värderingar och brinner för de frågar vi jobbar med.

Tjänsten är ett vikariat på 80 procent med start 15 september eller 1 oktober till och med juli 2014.

Vi vill att du som söker har:

- Intresse för hållbar utveckling kopplat till enskild konsument
- Intresse av att arbeta i en mindre organisation som arbetar med stora frågor
- Erfarenhet av att driva projekt
- Kunskap/intresse inom miljö- och rättvisefrågor
- Erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och/eller kommunikation
- Förmåga att arbeta självständigt och god organisationsförmåga
- Lätt för att inspirera andra
- Lätt att knyta och behålla nya kontakter

Meriterande är också:

- Utbildning inom kommunikation/media/marknadsföring och/eller miljö- och rättvisefrågor
- Erfarenhet av att leda andra och arbeta med volontärer
- Erfarenhet av att använda sociala medier för kommunikation
- Erfarenhet av att söka projektmedel
- Erfarenhet av försäljningsarbete
- Erfarenhet av budgetansvar

Ansökan skickas med CV till jobb@medvetenkonsumtion.org senast den 4 augusti. På grund av semester har vi möjlighet att besvara frågor kring tjänsten efter 5 augusti och intervjuer hålls i anslutning till sista ansökningsdatum.
Obs: Skriv Projektledare Ekoguiden som ärende!

Tillträde sker mellan 15 september och 1 oktober enligt överenskommelse och tjänsten är förlagd till vårt kansli i ett kontorskollektiv i Hornstull i Stockholm.

Frågor om tjänsten kan besvaras efter 5 augusti av verksamhetsledare Alexander Clemenson på 073-634 90 66.

Vi ser fram emot din ansökan

Medveten Konsumtion är en liten förening som arbetar med de stora frågorna. Vi tror på en demokrati stärkt av en fungerande konsumentmakt där varje köp ses som en röst och verkar för ökad kunskap om konsumtionens effekter på miljön och de som arbetar inom industrin. Vår vision är att alla röstar lika medvetet vid kassan som de gör vid valurnan, samt att de tar de hållbara besluten för att de ser sin möjlighet att vara med och styra samhället i en positiv riktning, inte bara styra bort ifrån en negativ. Du kan läsa mer om föreningen på denna sida.

• jobb
  • nytt jobb