Mobilearn tar plats som rådgivare hos Europeiska Kommissionens utvecklings- och forskningsdivision Joint Research Centre, kring arbetsmarknads- och integrationsfrågor.

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 11:02 CET

Europas stora utmaningar inom integration av migranter från tredje världen har medfört att EU startat utvecklings- och forskningsdivisionen Joint Research Centre, kring arbetsmarknads- och integrationsfrågor.

Syftet är att stödja hållbar teknisk innovation, samordning, finansiering samt organisation inom området.

Europakommissionens handlingsplan för integration av tredjevärldsmedborgare, som offentliggjordes juni 2016, gör gällande att behovet av att nyttja innovativ användning av teknik, sociala medier och internet i alla skeden av integrationsprocessen.

Joint Research Centre har inviterat Mobilearn att delta i sitt expertforum för att med sin breda kompetens inom området bidra praktiskt och möjliggöra den bästa användningen av teknik för att underlätta flyktingarnas integration på arbetsmarknaden, och att fastställa hur Europeiska kommissionen skulle kunna stödja teknisk innovation i flyktingarnas integration.

Den första konferensen i ämnet går av stapeln den 13:e december i Bryssel.

Mobilearn har sedan tidigare agerat experter, samt rådgivare åt flera av EU’s direktorat; Employment, Connect samt Home men även föreläst för Europeiska Socialfonden (ESF) kring transnationella plattformar för flyktingar.

Mobilearn är en mobiltjänst för att understödja snabbare integration och etablering i Sverige och internationellt. Företagets prisbelönta tjänst tillför användarna möjlighet till relevant samhällsinformation, jobb och bostäder. Mobilearn är vinnare av Guldmobilen 2014 och i juni 2016 utsedd till ”field leader” inom digitala socioekonomiska integrationslösningar av magasinet Social Innovation Europe. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, London och Bryssel. www.mobilearn.se