Carl Johan Sonesson (M): Låt det bli nya brolopp över Öresund

Den nya socialdemokratiska transportministern Benny Engelbrecht vill ta bort förbudet mot motionslopp på Stora Bältbron i Danmark. I framtiden ska det var möjligt att tillåta motionslopp med löpare eller cyklister över Stora Bält.

Det väcker genast tanken på att återigen låta löpare ta Öresundsbron i besittning för en dag, eller kanske åtminstone halva bron. Så skedde både vid invägningen och några år senare.

– Jag kommer nu åter att aktualisera diskussionen om inte även Östersundsbron skulle kunna öppnas upp för motionslopp vid jubileumsår, såsom nästa år när bron fyller 20 år. Jag tycker det är dags igen, säger Carl Johan Sonesson (M). ordförande i styrelsen för Region Skåne och vice ordförande i Greater Copenhagen.

Kontakt:
Senior advisor (M)

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se