Pontus Lindberg och Carl Johan Sonesson

Nu behövs högre hastighet för bättre vägar

I dag kom beskedet om att regeringens förhandlingar med Alliansen om höghastighetsjärnväg går så trögt att de skjuts fram till efter valet.

– Detta får anses vara en positiv nyhet, säger oppositionsledaren Carl Johan Sonesson (M). Staten har under lång tid visat att man inte klarar av att se till så att det finns fungerande infrastruktur i hela landet. Det bästa är att avvakta valet och sedan starta förhandlingar med de partier som kan se fördelar med både väg och järnväg, så att inte Miljöpartiet tillåts sätta käppar i hjulet.

– I Skåne har vi varit tydliga mot regeringen om att även vägutbyggnad är viktigt, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. Den rödgröna så kallade samarbetsregeringen har inte lyssnat. Det är uppenbart att regionerna måste få mer att säga till om i dessa för den regionala tillväxten helt avgörande frågorna.

oppositionsledare

regionråd i opposition