​Arlanda förlorar en direktlinje till USA

​Arlanda förlorar en direktlinje till USA

Idag kom beskedet att SAS flyttar sin direktlinje till Los Angeles i USA från Arlanda till Köpenhamn. Det är ett dubbelt slag mot såväl stockholmsregionen som Sverige.

- Det är ett hårt slag mot svensk konkurrenskraft och företagande att Arlanda och Sverige mister en viktig direktlinje. Regeringens politik med hemkokt svensk flygskatt och uteblivna besked om Arlandas framtid får konsekvenser som riskerar spä på lågkonjunktur och därmed ytterst slår mot såväl statens som regionens och kommuners skatteintäkter. När regeringen inte tar tillväxt och flygtillgänglighet på allvar är detta nog dessvärre bara början, säger finansregionrådet Irene Svenonius.

Stockholm Arlanda Airport sysselsätter idag 23 000 personer. 2030 förväntas närmare 50 000 arbeta på den nya flygplatsstaden som planeras. Samtidigt beräknas antalet passagerare öka från dagens 25 miljoner till 40 inom en 20-årsperiod. Vidare exporteras varje dag varor med flyg till ett värde av 1 miljard kronor. Totalt står flygfrakt för 25-30 procent av det svenska exportvärdet. Sverige och Stockholm har också många huvudkontor för stora företag. Näringslivet är beroende av goda kommunikationer. Såväl inom landet som mellan länder.

- Alla måste inse att flyget behövs och är viktigt även i framtiden för Sverige. Jag anser samtidigt att det är nödvändigt och möjligt att arbeta för att göra flygresande mera hållbart, genom såväl hållbara transporter till och från Arlanda som krav på klimatsmart flygbränsle. Här kan Sverige vara en föregångare för resten av världen. Ser vi till klimatet är det också bättre att det går att resa direkt från Arlanda till slutdestination än att det behövs mellanlandningar, säger Irene Svenonius.

- Den vårdslösa hanteringen av Arlanda och flygskatten drabbar nu jobben och tillväxten i regionen. När ska regeringen avskaffa flygskatten som driver flyglinjerna till Köpenhamn och ta beslut om den nödvändiga utbyggnaden av Arlanda? avslutar Irene Svenonius.