Årets Stockholmsbyggnad 2014: Skagershuset

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 18:00 CEST

Skagershuset sett från korsningen Skagersvägen/Vindomsvägen. Fotograf: Rasmus Norlander

Nu är omröstningen för Årets Stockholmsbyggnad avslutad. Drygt tretusen personer röstade i årets tävling och med 17,1 procent av rösterna vann Skagershuset i Årsta. Flerbostadshuset i trä har ritats av OWC Arkitekter och byggts av Åke Sundvall Projekt AB.

Juryns kommentar: ”Med levande fasader av cederträ, hög detaljering och vacker skala visar bostadshuset hur en vacker stadsdel kan bli ännu bättre med nya samspel mellan det som är nytt och det som funnits där länge.”

– Jag tycker att det är positivt att ett bostadshus vinner tävlingen. Vi behöver bygga många nya bostäder i Stockholm och Skagershuset är ett fint exempel på hur ett nytt bostadshus kan uppnå hög kvalitet samtidigt som produktionstiden varit relativt snabb, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Jag vill att stockholmarna blir mer delaktiga i gestaltningen av det framtida Stockholm eftersom stadens utformning ska utgå från människors önskemål. Därför är jag glad över det stora engagemang som stockholmarna har visat och jag hoppas att detta bidrar till ännu mer engagemang om hur vi tillsammans kan göra Stockholms stadsbild ännu vackrare, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fakta

Priset består av en plakett i brons och ett diplom som delades ut till arkitekten och byggherren vid dagens ceremoni i Kulturhuset. Bilder på samtliga tio finalister finns på www.stockholm.se/aretsstockholmsbyggnad.

Tävlingen är årligen återkommande och ger möjlighet att nominera och rösta fram stora som små byggnader i Stockholms stad: bostadshus, villor, kontor eller köpcentrum, inne i city likväl som i ytterstaden. Tio finalister gallrades fram av en jury utifrån byggnadens estetik, hållbarhet, funktion, innovation och betydelse för staden.

Juryn

Regina Kevius, stadsbyggnadsborgarråd och juryns ordförande
Maria Östberg Svanelind, vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden
Anders Bodin, Skönhetsrådets ordförande