Alliansen välkomnar båtpendling i Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 08:17 CEST

Christer G Wennerholm (M)

Lennart Rohdin (FP)

Janne Stefansson (KD)

Tage Gripenstam (C)

Alliansen vill utöka båttrafiken på Stockholms inre vatten genom ett försök med att låta SL-kortet gälla på nya båtlinjer. Efter försöket med den privatdrivna pendelbåten ”Ballerina” kan nu fler båtlinjer stå på tur.

– När Stockholm växer måste också SL växa. Med båtpendling underlättar vi människors vardag och bidrar till ett levande och miljövänligt Stockholm. Vinner vi valet den 19 september vill vi snabbutreda ett försök med fler pendelbåtar på Stockholms inre vattenvägar, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande SL.

– Djurgårdsfärjan ingår redan i SL-kortet och är mycket uppskattad. Jag är övertygad om att kommande båtlinjer kan bli lika populära. Det har länge diskuterats hur vi ska lösa kapacitetsfrågan och få fler tvärförbindelser i Stockholm. Nu har vi inom alliansen enats om att pröva båtpendling redan efter en valseger 2010 - ett första mycket glädjande steg, säger Lennart Rohdin (FP), 1:e vice ordförande SL:s styrelse.

– Stockholms kommuner förbinds med vatten så detta är en naturlig utveckling av vår verksamhet. Kan fler resa kollektivt så sparar vi både tid och värnar om miljön. Jag är stolt över att vi nu går vidare med att utveckla den här delen av landstingets verksamhet, säger Janne Stefansson (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i SL:s styrelse.

– SL är ett av världens mest miljövänliga kollektivtrafikbolag, att utveckla båtpendlingen är en naturlig utveckling av vår verksamhet. Med smarta båtpendlingslinjer skulle fler kunna ställa bilen och istället åka kollektivt, säger Tage Gripenstam (C), gruppledare för Centerpartiet i SL:s styrelse.

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.