Christina Elffors-Sjödin: Stockholms stads bostadsförmedling tar bort förmedlingsavgiften på studentbostäder

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 10:11 CET

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholm stads Bostadsförmedling

I går beslutade styrelsen för Stockholms stads bostadsförmedling att ta bort förmedlingsavgiften för studentlägenheter och för studentboende i korridorrum.

– I ambitionen att göra Stockholm till en attraktiv stad även för studenter har  vi beslutat att förmedlingsavgiften för studentlägenheter och studentrum slopas från den 1 januari 2012. Därmed blir det helt kostnadsfritt att få ett studentboende via Bostadsförmedlingens studentförmedling, säger Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholm stads Bostadsförmedling.

– Bostadsförmedlingens uppdrag är att vara den ledande marknadsplatsen för hyresrätter i hela Stockholmsregionen, för såväl fastighetsägare som personer som söker bostad. Förmedlingsverksamheten ska vara effektiv och välfungerande med ett tydligt och säkert kösystem och hög servicegrad, säger Christina Elffors-Sjödin (M), ordförande Stockholm stads Bostadsförmedling.

Fakta
I dag kostar förmedlingsavgiften för en studentlägenhet 500 kronor och förmedlingsavgiften för ett studentrum 250 kronor inklusive moms.

Christina Elffors-Sjödin, 070 - 454 76 26