DreamHack kommer till Stockholm

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 14:44 CEST

DreamHack kommer till Stockholm den 26-27:e september i Ericsson Globe och Annexet. Målet är att lyfta fram Stockholm som esportens huvudstad och en av världens ledande städer inom spelutveckling. Beslut om stöd från Stockholms stad om 950 000 kr väntas fattas vid Stockholm Business Regions styrelsemöte den 20 maj 2014.

- Det är fantastiskt roligt att DreamHack nu kommer till Stockholm och bidrar till att lyfta stadens profil som världsledande spelmecka. Vi hoppas att stockholmare och besökare i alla åldrar kan dra nytta och inspireras av evenemanget, säger Ulla Hamilton (M), företagar- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

- Genom att stötta en ny kongress för branschen och välkända huvudtalare hoppas vi kunna locka än fler till Stockholm som spelstad. Det sätter Stockholm allt tydligare på kartan och kan  förhoppningsvis bidra i spelföretagens jakt på kompetens, säger Ulla Hamilton (M), trafik- och företagarborgarråd i
Stockholms stad.

- Vi är väldigt glada över att kunna samarbeta med Stockholms stad och ännu gladare över att verka i en stad som förstår eSportens potential och som tar vår bransch på allvar, säger Robert Ohlén, VD på DreamHack. Det handlar om att skapa helt nya mötesplatser för en ny urban publik, där både indieutvecklare, gamers, cosplayers, studenter, branschfolk och stora spelföretag kan mötas i en skön och avslappnad miljö.

Det nya evenemanget kommer bestå av fem beståndsdelar:
- Esport på scen i Ericsson Globe (för gamers och besökare) - Hackathon (för inbjudna utvecklare) - Expo (för utställande företag) - GameTalks (Key-note speakers för besökare) - Stockholm eSports & Game Congress (för branschen).

Evenemanget syftar till att stärka Stockholms position i kampen om att vara den mest attraktiva staden för både spelbranschen och gamers runtom i världen.

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02

Pressansvarig Dreamhack Fredrik Nyström +46 76 800 1336 fredrik.nystrom@dreamhack.se

Om DreamHack

DreamHack är världens största datorfestival. DreamHacks kärna och ursprung är LAN-partyt, med de två stora festivalerna DreamHack Summer och Winter, där deltagarna tar med sin egen dator och kopplar upp mot Internet i ett gigantiskt lokalt nätverk. DreamHack är också Sveriges första konsumentinriktade mässa / evenemang / festival för dataspel, datorer och spelkonsoller. Evenemangen är en platform för Esport, kunskap och kreativa tävlingar, musikartister som uppträder, föreläsningar av spelutvecklare och mycket mer. Under 2012 hade DreamHack över 50 000 besökare på sina evenemang och drygt 10 miljoner unika tittare som följde livesändningarna på nätet. Läs mer på www.DreamHack.se