Filippa Reinfeldt (M) inviger BB Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 16:08 CEST

Idag nyinviger Filippa Reinfeldt, BB Stockholm, som nu ligger inom ramarna för vårdval Stockholm. I januari 2009 infördes vårdval för förlossning. Det innebär att patienterna själva får välja förlossningsenhet och att alla förlossningsenheter inom vårdvalet arbetar under samma krav och förutsättningar.

– När jag för nio år sedan var med och startade och invigde BB Stockholm hade nog ingen av oss räknat med den här fina utvecklingen. Det är väldigt roligt att en av våra mest populära förlossningsenheter i Stockholm nu blir en del av vårdvalet. Alla vinner på att patienten får välja, det gör att vården utvecklas och skapar en trygghet för den som ska föda. Det ökar dessutom både kvaliteten och tillgängligheten i vården, säger sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (M).

– BB Stockholm har varit drivande i utvecklingen av en modern och patientanpassad förlossningsvård. Det föds nästan 30 000 barn i Stockholm varje år så det är viktigt att all bra vård som finns utnyttjas och utvecklas på bästa sätt. Snart öppnar även Praktikertjänst en förlossningsklink på Sophiahemmet som kommer att stå klart 2012. Det kommer att förbättra tillgängligheten till förlossningsvården ytterligare, säger Filippa Reinfeldt (M).

För mer information kontakta pressekreterare Cherine Khalil 0707-374505.
________________________________

Fakta:

Under 2009 utfördes 27368 förlossningar inom Stockholms läns landsting, en ökning med ungefär 700 förlossningar än 2008

BB Stockholm har även tidigare haft avtal med landstinget gällande normalförlossningar men utökar nu verksamheten till att motsvara den förlossningsvård som landstinget ställer krav på för att få auktoriseras inom vårdvalet. BB Stockholm kommer därmed att arbeta med samma förutsättningar som andra förlossningsavdelningar i Stockholm.

Idag är följande mottagningar auktoriserade inom vårdval förlossning i Stockholm:
Karolinska Universitetssjukhuset AB Solna
Karolinska Universitetssjukhuset AB Huddinge
Södersjukhuset
Danderyds sjukhus
BB Stockholm

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.