Larsson (M)/ Sjöstedt (FP): Gasklockan blir internationell kulturscen

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 11:00 CET

I förmiddags presenterade Stockholms stads borgarråd och ordförande i exploateringsnämnden Joakim Larsson (M) och kultur- och fastighetsborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP) planerna för en kulturscen i den stora gasklockan, gasklocka 2, vid Värtaverket. Den nya scenen kommer att stå färdig 2018. Med 900 sittplatser kommer den att vara en naturlig plats för internationella storuppsättningar.

– Jag är mycket glad över att vi kan ta tillvara på en så pass vacker industrimiljö som gasverksområdet och integrera den i stadsmiljön. Gasverksområdet är ett kulturhistoriskt arv som får en ny funktion i framtidens Stockholm. Jag är övertygad om att den nya kulturscenen i gasklocka 2 har alla förutsättningar att bli en populär destination bland stockholmarna, säger Joakim Larsson (M), borgarråd och exploateringsnämndens ordförande i Stockholms stad.

– Den stora gasklockans scen kommer att vara en naturlig plats för den nyskapande konst och de internationella storuppsättningar. När scenen är färdig skapar det möjligheter för konstnärlig verksamhet som inte funnits tidigare i Stockholm. Min förhoppning är att det unika runda scenrummet i Gasklockan blir navet i en kulturverksamhet som lockar internationellt erkända aktörer, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Fakta:

Gasklocka 2 ritades av Ferdinand Boberg. Gasklockan är 49 meter hög och mäter 53 meter i diameter. Ombyggnaden kommer att pågå mellan 2016 och 2018. Den nya scenen kommer att ha 700-900 sittplatser och publika utrymmen.

Fastighetskontoret ansvarar för ombyggnad och uthyrning. Kulturhuset Stadsteatern får i uppdrag att administrera verksamheten i nära samarbete med föreningen Internationell Scen i Gasverket.

Joakim Larsson: Markus Jonsson, 076-12 29 201

Madeleine Sjöstedt: Karl Rydå, 076-12 29 163