Hamilton (M): Nu kan unga stockholmare lära sig jobbet på jobbet

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 16:52 CEST

För de unga som står utanför arbetsmarknaden kan vägen in vara både lång och svår. Stockholms tjänsteinriktade arbetsmarknad ställer höga krav på kompetens och många företag vittnar om svårigheter att hitta rätt kompetens vid rekrytering. Stockholms stad går nu i bräschen och anställer ungdomar via Yrkesintroduktionsanställningar. Igår anordnades en informationsträff där företrädare från Jobbtorg Stockholm Fokus Ung, samt ungdomar som till hösten ska börja sina YA-jobb, möttes.

-  När arbetsmarknaden ställer tuffare krav på kompetens, måste vi skapa förutsättningar för ett Stockholm som gör det möjligt för alla, och där unga inte riskerar att i tidig ålder låsas fast i ett långvarigt utanförskap. För att fler unga ska kunna möta arbetsmarknadens behov, går vi i bräschen och har tecknat avtal om YA-jobb, för att möjliggöra för unga att lära sig jobbet på jobbet. Säger Ulla Hamilton (M) arbetsmarknadsborgarråd Stockholms stad

Sedan 2006 har jobben i Stockholm blivit 100 000 fler, Nya Moderaterna i Stockholm vill fortsätta lägga grunden för att jobben ska bli ännu fler och komma fler till del. Vägarna till jobb måste bli kortare och , de YA-jobb som startar nu till hösten är en av många förslag vi har för en mer lättillgänglig arbetsmarknad för alla.

Presskontakt: 08-508 29 222

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222