Hamilton (M): Stockholms stad högst sysselsättning bland storstäderna - länet bäst i EU

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 15:09 CEST

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd Ulla Hamilton (M)

Stockholmsregionen har, vid sidan av Åland, den högsta sysselsättningsgraden i hela EU. Både antalet och andelen sysselsatta fortsätter att öka: bara i Stockholms stad har antalet sysselsatta ökat med 12 000 personer jämfört med första kvartalet 2013. Det framgår av rapporten Läget i länet som Länsstyrelsen i Stockholms län publicerar idag.

- Var femte jobb i Stockholm har tillkommit under mandatperioden. Det är ett resultat av ett gott näringslivsklimat och en aktiv jobbpolitik för att minska utanförskap och sänka trösklarna på arbetsmarknaden, säger Ulla Hamilton (M) arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Andelen sysselsatta är fortfarande markant högre i Alliansstyrda Stockholms stad än i S-styrda Malmö och Göteborg. I Stockholms stad är sysselsättningsgraden drygt 10 procent högre än i Malmö. Stockholm är dessutom den av dessa tre kommuner vars sysselsättning återhämtat sig bäst efter finanskrisen.

- Kraften i den tillväxt som sker här är stark, vilket också blev tydligt i Svenskt Näringslivs rankning av företagsklimat, där Stockholm klättrade 19 placeringar till sin bästa rankingplats hittills på plats 22. Jobb och företagande går hand i hand och med rätt politik skapar vi ännu bättre förutsättningar för företagande och fler jobb, säger Ulla Hamilton (M) arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:
- Sedan fjärde kvartalet 2006 har antalet sysselsatta i Stockholms stad - som då hade en sysselsättning på 70,3 procent - därmed ökat med 22,4 procent.

- Totalt har antalet sysselsatta i riket ökat med 51 000 personer det senaste året. Stockholms stad står för 12 000 personer av denna ökning.

- Totalt i Stockholms län ökade antalet sysselsatta med 13 700 personer

- Sysselsättningsgraden 2014K1 i Stockholm (73 %) Göteborg (64,2%) och Malmö (62,5)

- Bland 20–64-åringar uppgår sysselsättningsgraden i Stockholms län till 82,7 procent.

Rapporten Läget i länet finns på följande länk: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2014/LST_maj_2014.pdf

Presskontakt Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02