Hamilton/Saweståhl (M): Svenska för yrkesutbildade kortar vägen till jobb

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 08:30 CEST

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Kommunstyrelsens ordförande i Tyresö Fredrik Saweståhl (M)

I dag invigs SFX-IT. Det är länets nionde utbildning inom svenska för yrkesutbildade. Utbildningen riktar sig till dem som har tidigare erfarenhet av programmering inom IT, men som saknar tillräckliga kunskaper i svenska för att vara anställningsbar inom mjukvaruutveckling i Sverige. Utbildningen är placerad i Tyresö.

– Det är välkommet att det nu startar en SFX-utbildning inom IT. Det är en bransch med stor tillväxtpotential men som idag lider av kompetensbrist. Eftersom många nyanlända har den kompetensen så är utbildningen ett mycket välkommet tillskott. Genom den nya utbildningen skyndar vi på språkinlärningen för de nyanlända som har rätt utbildning och möter därigenom kompetensbristen, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

– SFX är en mycket effektiv skolform för de nyanlända som har en högre utbildning men som saknar kunskaper i svenska. Vi vet att en kombination av den utbildning eleverna känner igen och utbildning i svenska språket skyndar på språkinlärningen och därmed kortar vägen till arbete, säger Fredrik Saweståhl (M), kommunstyrelsens ordförande i Tyresö.

Presskontakt:
För kontakt med Ulla Hamilton (M)
Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202.
För kontakt med Fredrik Saweståhl (M)
Direkt (mob): 070-488 91 31

Fakta:

• Svenska för yrkesutbildade är svenskundervisning med fokus på yrkesspråket Syftet är att förkorta tiden till arbete eller företagande. I dagsläget finns kurser för åtta olika yrkesområden, placerade runt om i länet. Åtta av tio elever befinner sig i egenförsörjning ett till två år efter avslutad sfx.
  • SFX-IT är en flexible utbildning som utformas efter deltagarnas behov och innehåller SFI C och D samt Svenska som andraspråk inklusive Java/.Net, JavaScrios. Html5 och css 3.
  • Sedan tidigare finns svenska för bussförare, svenska för företagare, svenska för hantverkare, svenska för ingenjörer, svenska för lastbilschaufförer, svenska för medicinsk personal, svenska för pedagoger och svenska för jurister, ekonomer och samhällsvetare.