Joakim Larsson (M): Arkitekttävling för framtidens vård- och omsorgsboende i Norra Djurgårdsstaden

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2012 15:00 CEST

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Nu i oktober utlyser Micasa fastigheter en arkitekttävling för framtidens vård- och omsorgsboende som kommer att ligga i Norra djurgårdsstaden. Tävlingen omfattar en fastighet med cirka 150 lägenheter med planerad inflyttning 2018.

– Det känns som ett naturligt steg att staden när nya stadsdelar byggs samtidigt vågar höja ambitionerna på omsorgsområdet som exempelvis hur vi bygger fastigheter för vård- och omsorgsverksamhet, säger äldreborgarrådet och styrelseordförande i Micasa fastigheter Joakim Larsson (M).

Tävlingen utlyses bland annat för att Stockholm ska kunna ta del av all kunskap som har vuxit fram kring boendemiljöer inom äldreomsorgen.

– På ett bra äldreboende är känslan av att vara i någons hem närvarande och stark. Jag tror också att boendet har en avgörande inverkan på den omsorg som ges. Är det en hemtrevlig miljö ökar trivseln både hos personalen och de boende och det blir lättare att känna ett engagemang, säger Joakim Larsson (M), äldreborgarråd.

Cirka 150 lägenheter i Kvarteret Hjorthagen 1:3 vid Husarviken i Norra Djurgårdsstaden omfattas av arkitekttävlingen. Annonsen för tävlingen går ut nu i oktober och vinnaren ska vara korad den 28 februari 2013. Byggstart beräknas till 2016 och inflyttning ska preliminärt kunna ske år 2018. Mer information följer nedan.

Presskontakt:
Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202

Länk till promemoria med bilder och ytterligare information:

Länk till nedbruten detaljerad tidplan bilaga till promemorian:

Om bilderna önskas för publicering och utan noteringar i – vänligen besök länk:

Om tävlingen i korthet:
Syfte:

• Att redovisa förslag till nyskapande utformning för ändamålsenliga bostäder för äldre.
  • Att redovisa förslag till hållbart byggande för bostäder.
  • Att upphandla arkitekt –och landskapsarkitekttjänster för hela uppdraget.

Tidplan:

Jury:
Juryn som ska utvärdera de 4-5 inkomna tävlingsförslagen består av cirka sju till nio personer utsedda av Micasa Fastigheter i Stockholm AB i samråd med Sveriges Arkitekter.