Kevius (M): Första spadtaget för 193 nya lägenheter i Årstadal

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 17:00 CEST

Kajen 5 sett från Årstaviken. Illustration: Carbonwhite

I dag tog stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) det första spadtaget för 193 nya lägenheter i Kajen 5 på Liljeholmskajen i Årstadal. ÅWL Arkitekter har ritat det 24 våningar höga huset och ett låghus i sju våningar på uppdrag av JM. Inflyttning planeras till hösten 2016.

– Dagens spadtag är en viktig del i den fortsatta utvecklingen av Liljeholmen-Årstadal från industriområde till en blandad stadsdel i promenadstaden Stockholm. De som flyttar in kommer att känna att de har nära till allt, service och kollektivtrafik, Mälaren, sjön Trekanten och till innerstaden, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Spadtaget avslutades med att en ”tidskapsel” fylldes av framtida boende, byggherren, arkitekten och av borgarrådet. Tidningar och tobaksvaror, nyckelringar och ett exemplar av Stockholms idrotts- och friluftskarta var några av de saker som lämnades som dokument över hur livet kunde se ut i Stockholm en dag i maj 2014.

Byggherre: JM AB

Antal bostäder: 193

Antal våningar: 24

Höjd: 76 meter

Upplåtelseform: Bostadsrätter

Arkitekt: ÅWL Arkitekter

Avstånd till kollektivtrafik: Området trafikeras av tvärbanan samt av buss 160 (Gullmarsplan-Årstaberg-Liljeholmen). Pendeltåget trafikerar Årstaberg strax söderut. Det är 1 000 meter till tunnelbanans röda linje och ett stort antal ytterligare busslinjer vid Liljeholmens centrum.

Parkeringstal: 0,7

Inflyttning: Hösten 2016

Mer information om projektet finns på JM:s hemsida

Sylvia Rezania 076-1229200