Kevius (M): Ny bebyggelse med varierad arkitektur skapar 455 nya bostäder i Bandhagen

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 08:45 CEST

Stockholms befolkning ökar kraftigt och planeringen av nya bostäder fortgår i hög takt. På stadsbyggnadsnämndens sammanträde den 11 september påbörjas arbetet med 455 nya bostäder i Bandhagen. Projektet innebär ett viktigt tillskott av bostäder i Stockholm.

- Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och det är viktigt att vi håller en hög takt i bostadstadsbyggandet. Därför är jag väldigt glad över att vi påbörjar arbetet med många nya bostäder i Bandhagen, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

- Det finns stor potential att skapa en välkomnande och en stadsmässig entré till Bandhagen från Örbyleden. De 455 nya bostäderna kommer att skapa en trevligare, tryggare och mer levande miljö längs med Trollesundsvägen, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fakta
Den planerade bebyggelsen omfattar ca 455 lägenheter och en förskola. Tre olika platser kring Trollesundsvägen i Bandhagen har markanvisats till fyra byggherrar: Kvarteret Diabilden markanvisades till Bo Rätt i Stockholm (BORIS AB) och Svenska Hus, kvarteret Färgfilmen till Familjebostäder samt kvarteret Framkallningen till Wallenstam AB.

Presskontakt:
Moderaternas pressjour, 08-508 29 222