Kristina Alvendal: Jan Stenbecks Torg invigt

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 14:39 CEST

Idag invigdes Jan Stenbecks Torg i Kista av stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M) och Sophie Stenbeck.

– Jan Stenbeck var en av det sena 1900-talets verkligt framgångsrika svenska entreprenörer. En central del i hans företagargärning handlade om mobiltelefonin. Utan Jan Stenbeck hade knappast Kista blivit hem för världens samlade kompetens när det gäller internet och mobiltelefoni, säger stadsbyggnads- och fastighetborgarrådet Kristina Alvendal (M).

Fakta: Jan Stenbeck (1942-2002) grundade och drev ett stort antal medie- och telekomrelaterade företag, som MTG, Tele2 och Metro. Det mesta var samlat under det nedärvda företaget Kinnevik. Under hans livstid var imperiet värderat till över 100 miljarder kronor. Stenbeck hade stor betydelse för avvecklingarna av de svenska monopolen inom TV, radio och telefoni.

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.