Kristina Alvendal: Välkommet med trygghetsinsatser i Botkyrka

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 09:56 CEST

Polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M)

I Botkyrka har ett flertal skottlossningar ägt rum det senaste året. Efter åtskilliga påtryckningar är arbetet mellan polisen och Botkyrka kommun igång med syfte att förhindra ungdomar att hamna i kriminalitet. Arbetet påbörjas redan under hösten.

– Innan sommaren bjöd jag in Botkyrka kommun till ett möte för att diskutera det eskalerade våldet i Botkyrka. Men kommunen återkom inte. Det krävdes ytterligare skottlossningar i både Fittja och Alby innan ett närmare samarbete med polisen var aktuellt, säger polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M).

– Jag förutsätter att kommunen nu tar tag i problematiken vid Ungdomens hus i enlighet med den handlingsplan som polisen tagit initiativ till, säger polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M).

– Ett samarbete mellan polis, socialtjänst och skola är en förutsättning för att förhindra ungdomar att hamna i en kriminell bana. Min förhoppning är att samarbetet kommer att leda till en ökad trygghet för de boende i Botkyrka, avslutar polisstyrelsens ordförande Kristina Alvendal (M).

Bakgrund:
Under mandatperioden har 27 nya poliskontor öppnats i Stockholms län tack vare alliansens rekordsatsning på polisen. Under 2007 öppnades ett lokalt poliskontor i Fittja med sex nya poliser på plats för att öka tryggheten och minska brottsligheten i Fittja.

Totalt har antalet poliser i Stockholms län ökat med över 900 stycken under sedan alliansen tog över 2006.

Pressbilder på Kristina Alvendal finns på www.alvendal.se
Kristina bloggar på www.improveme.se/kristinaalvendal

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.